نفخ در دوره ی بارداری

نفخ در دوره ی بارداری

یکی از مشکلات خانم ها در دوره ی …

0 نظر

23 فروردین, 1400

یکی از مشکلات خانم ها در دوره ی بارداری مشکل نفخ است. در این مقاله به بررسی این مشکل و راه کارهایی برای کنترل نفخ در دوره ی بارداری می پردازیم.

علت نفخ در دوره ی بارداری

افزایش سطح هورمون پروژسترون در بدن مهم ترین دلیل نفخ کردن خانم ها در دوره ی بارداری است. در اثر افزایش سطح این هورمون در بدن عضلات بدن نسبت به قبل شل تر شده و این امر روی ماهیچه های روده نیز تاثیر می گذارد به طوری که عضلات روده نسبت به قبل کندتر وظایف خود را انجام می دهند و نتیجه این امر بروز نفخ  است.

از دیگر دلایل این مشکل افزایش حجم رحم است به طوری که این افزایش حجم بر روی مثانه، دستگاه گوارش و روده ها نیز تاثیر گذار بوده و فرد دچار مشکل نفخ می شود.

برخی از غذاها و داروها نیز در به وجود آمدن مشکل نفخ دخیل هستند بنابراین اگر فردی بابت این موضوع خیلی آزرده خاطر است بهتر است از مصرف غذاهایی که باعث نفخ می شوند پرهیز کند.

راه کارهای کاهش نفخ در دوره ی بارداری

افزایش مصرف مایعات

مصرف روزانه 8 الی 10 لیوان آب و استفاه از آب میوه های طبیعی تاثیر خوبی در درمان نفخ بارداری دارد. از بهترین آب میوه های طبیعی می توان به آب پرتقال، آب آناناس، آب انگور و آب آلبالو اشاره کرد. البته باید توجه کرد که منظور از مایعات نوشیدنی های گازدار نیست زیرا این نوع نوشیدنی ها خود عاملی برای ایجاد نفخ هستند.

افزایش تحرک

ورزش در دوره بارداری بسیار مفید است و خانم ها نباید آن را نادیده بگیرند. ورزش باعث اثرات مثبت روحی و جسمی فراوانی روی خانم ها می شود و علاوه بر نفخ می تواند باعث رفع یبوست نیز شده و به هضم بهتر غذا نیز کمک می کند.

تغییر عادات غذایی

انواع کلم، سیب زمینی و گندم از جمله غذاهایی هستند که می توانند باعث بروز نفخ در بارداری شوند. با کم کردن یا کنار گذاشتن این غذاها در دوره بارداری می توان تا حد زیادی مشکل نفخ را کنترل کرد.

نفخ در دوره بارداری

مصرف غذاهای پرفیبر

مصرف غذاهای پر فیبر باعث جذب آب بیشتر در روده، نرم تر شدن مدفوع و دفع آسان تر می شود. سبزیجات و میوه‌هایی نظیر آلو و انجیر از جمله بهترین غذاهای غنی از فیبر برای مصرف کردن در دوره بارداری هستند. تنها 25 الی 30 گرم فیبر دور طول روز می تواند یک درمان عالی برای کنترل مشکل یبوست و نفخ باشد.

مصرف مکمل های ضد نفخ و فیبردار

از دیگر راه های مصرف فیبر استفاده از مکمل های حاوی فیبر به جای غذاهای حاوی فیبر است. همچنین یک سری مکمل های ضد نفخ نیز برای کنترل نفخ در دوره بارداری وجود دارند که می توان آن ها را مصرف کرد. البته نکته بسیار مهم در مصرف مکمل ها این است که پیش از مصرف حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

تاثیر استرس بر مشکل نفخ

در اثر استرس فرد هوای بیشتری می بلعد و نتیحه این موضوع به وجود آمدن مشکل نفخ است. برای پیشگیری از این موضوع خانم ها باید سعی کنند تا دوره بارداری آرامی را طی کنند و از عواملی که باعث ایجاد اضطراب و استرس در آن ها می شود دوری کنند زیرا استرس علاوه بر ایجاد مشکل نفخ می تواند عوارض جدی تر را در پی داشته باشد و حتی باعث ایجاد اثرات منفی بر روی جنین شود.

تاثیر یوگا در برطرف شدن نفخ در دوره ی بارداری

ورزش کردن در دوره ی بارداری دارای اثرات بسیار خوبی روی مادر و جنین است. بعضی از خانم ها فکر می کنند که در دوره بارداری فقط باید استراحت کنند اما این طرز فکر اشتباه است مگر این که پزشک تشخیص استراحت مطلق دهد. در غیر این صورت انجام ورزش های سبک در این دوره بسیار توصیه شده است. یکی از ورزش های مفید در دوره بارداری یوگا است که دارای اثرات مثبت هم بر روی جسم و هم بر روی روحیه خانم های باردار است. در ورزش یوگا حرکاتی وجود دارد که عضلات شکم را تحریک می کند . در اثر انجام این حرکات گاز اضافه معده خارج شده و باعث برطرف شدن مشکل نفخ می شود. به همین دلیل این ورزش می تواند در کنترل مشکل نفخ در دوره بارداری بسیار موثر باشد. البته هر خانم بارداری پیش از انجام ورزش یوگا بهتر است با پزشک خود مشورت نماید.

نتیجه گیری

مشکل نفخ در بارداری به هیچ وجه خطرناک نیست و به جنین آسیبی وارد نمی کند و تنها عامل آن تغییراتی است که در طی دوره بارداری در بدن به وجود می آید. در این مقاله سعی کردیم چند راهکار ساده برای کنترل این مشکل در اختیار خانم های باردار قرار دهیم تا با به کار گیری آن ها دوره بارداری آرامی را سپری کنند.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *