مصرف مکمل های تقویت کننده سیستم ایمنی برای درمان کرونا

مصرف مکمل های تقویت کننده سیستم ایمنی برای درمان کرونا

ویروس کووید 19 (Covid-19) یا همان کرونا ویروسی …

0 نظر

25 اردیبهشت, 1400

ویروس کووید 19 (Covid-19) یا همان کرونا ویروسی است که از سال 2020 تا کنون همه جهان را درگیر خود کرده و به یک پاندمی جهانی تبدیل شده است. تا کنون موج های مختلفی از این بیماری در سراسر دنیا مشاهده شده و قربانیان زیادی گرفته است. با وجود تحقیقات زیاد هنوز درمان قطعی برای این بیماری مشخص نشده است اما تاثیر برخی ویتامین ها و داروهای گیاهی در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از کرونا مشخص شده است. در این مقاله قصد داریم به معرفی مکمل های تقویت کننده سیستم ایمنی برای درمان کرونا بپردازیم.

مکمل های تقویت کننده سیستم ایمنی برای درمان کرونا

ویتامین D

این ویتامین از جمله ویتامین های محلول در چربی است که باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. کمبود ویتامین D مشکلی شایع است به طوری که در مردان 44 درصد و در زنان 64 درصد تخمین زده شده است. در اثر کمبود این ویتامین سیستم ایمنی تضعیف شده و بدن مستعد ابتلا به انواع ویروس ها و عفونت می شود. همچنین رابطه مستقیمی بین کمبود ویتامین D و ابتلای انسان به بیماری های تنفسی مانند آنفلوآنزا وجود دارد.

ویتامین D به عملکرد بهتر گلبول های سفید خون که شامل مونوسیت و ماکروفاژ است کمک می کند و از این طریق باعث تقویت سیستم ایمنی می گردد. همچنین دارای خاصیت ضد التهاب است. در مورد اثر گذاری ویتامین D بر روی ویروس آنفلوآنزا مشخص شده که این ویتامین می تواند باعث افزایش غلظت موادی در بدن شود که موجب کند شدن رشد ویروس می شوند. همچنین ویتامین D باعث کاهش سایتوکاین های پیش التهابی و کاهش التهاب و آسیب ریه می شود در نتیجه ریسک ابتلا به آنفلوآنزا را کاهش می دهد. مطالعه ای دیگر نشان می دهد در زمستان سطح ویتامین D بدن به کم ترین مقدار خود می رسد و آغاز همه گیری کرونا نیز در همین فصل اتفاق افتاد.

انواع مکمل های تقویت کننده سیستم ایمنی در برابر کرونا

ویتامین C

این ویتامین با تقویت پوست و جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا به بدن، مبارزه با رادیکال های آزاد، کاهش التهاب و افزایش توان بدن در مقابله با میکروب ها و ویروس ها باعث تقویت سیستم ایمنی ذاتی و اکتسابی می شود. البته تحقیقات تاکنون تاثیر مثبت ویتامین C در پیشگیری از بیماری های ویروسی را تنها در افرادی نشان داده است که دچار کمبود این ویتامین هستند ولی مصرف ویتامین C به صورت کلی روند درمان را سریع تر می کند.

زینک یا روی

زینک نیز یکی از عناصر هم بدن است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس ها و عفونت ها می شود. کمبود روی در بیش از 20 درصد مردم دنیا و بیش از 30 درصد سالمندان دنیا وجود دارد پس زینک می تواند به عنوان مکملی عالی جهت تقویت سیستم ایمنی سالمندان به حساب آید. هنوز نتایج قطعی در مورد تاثیر مثبت روی در پیشگیری از کرونا وجود ندارد اما جمعی از پزشکان آمریکایی اظهار داشتند که تاثیر داروهای کلروکین و هیدروکسی کلروکین در بیماران مبتلا به کرونا در کنار مکمل ها حاوی روی بیشتر است.

سیر 

تقریبا همه از خاصیت ضد ویروس و باکتری سیر خبر دارند. این خاصیت سیر به واسطه وجود ماده ای به نام آلئین در سیر است که وقتی خرد و جویده می شود به آلیسین که ماده اصلی سیر است تبدیل می شود. آلیسین یک ماده گوگردی است و سریع تبدیل به ترکیبات سولفور دار می شود و همین ترکیبات هستند که دارای خاصیت ضد ویروس و ضد میکروب هستند به طوری که مطالعات نشان می دهد افرادی که سیر مصرف می کنند حدودا 63 درصد کم تر به سرماخوردگی مبتلا می شوند و اگر مبتلا شوند نیز دوره بیماری 70 درصد کوتاه تر است.

 

اکیناسه 

اکیناسه از جمله گیاهان دارویی تقویت کننده سیستم ایمنی است که حاوی ترکیباتی از قبیل اسید کافئیک، آلکامیدها، فنلیک اسید، رزمارینیک اسید و پلی استیلن می باشد و این ترکیبات سیستم ایمنی را از جهات مختلف تقویت می کنند. مطالعات نشان می دهد که اکیناسه می تواند تا 50 درصد جلوی پیشرفت سرماخوردگی را بگیرد و دوره بیماری را تا 1.5 روز کاهش می دهد اما این گیاه نمی تواند روی ویروس درون سلولی اثر بگذارد در نتیجه مصرف آن قبل از ابتلا به آنفلوآنزا و سرماخوردگی و پیش از ورود ویروس به سلول ها موثر است.

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *