معرفی داروی پوساکونازول Posaconazole

معرفی داروی پوساکونازول Posaconazole

توضیحات پوساکونازول ( Noxafil) نام تجارتی داروی ضد …

0 نظر

21 مهر, 1400

توضیحات پوساکونازول

( Noxafil) نام تجارتی داروی ضد قارچی است که عنوان علمی آن پوساکونازول Posaconazole می باشد. محل اصلی مصرف پوساکونازول در جلوگیری از عفونت های قارچی است که امکان دارد در بیمارانی که سیستم ایمنی بدنشان به دلیل درمان هایی همچون شیمی درمانی و پیوند سلول های بینایدی و یا در فرآیند درمان بیماری هایی نظیر ایدز قرار دارند، دچار ضعف شده باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از داروی پوساکونازول برای درمان برفک دهان نیز استفاده می شود.

مکانیسم اثر

مکانیسم اثر پوساکونازول در فرآیند درمان بیماران به این ترتیب است که این دارو با دخالت در فعالیت سیتوکروم ( P450 لانوسترول- 14 آلفا- دمتیلاز) موجب پایین آمدن میزان سنتز ارگوسترول (استرول اصلی در غشای سلولی قارچی) و نیز جلوگیری و مهار شکل گیری دیواره سلولی قارچ می شود.

اشکال فراورده

پوساکونازول در اشکال قرص، سوسپانسیون و ویال در دسترس بیماران قرار دارد.

پوساکونازول

موارد مصرف

به طور خاص، این دارو در پیشگیری از عفونت آسپرژیلوس و کاندیدیا در بیماران دارای نقص در سیستم ایمنی بدنی و نیز در درمان بیماری کاندیدیازیس حلق و گلو مورد استفاده قرار می گیرد.

مقدار مصرف

هشدار همیشگی مصرف دارو، در مورد پوساکونازول نیز صادق است. دارو را تنها پس از تجویز پزشک مصرف کرده و بدون اجازه وی نیز، مصرف آن را قطع نکنید. زیرا علاوه بر ضرورت تشخیص پزشک، دوز و مقدار مصرف داروی پوساکونازول برای هر فردی با فرد دیگر تفاوت دارد. بنابر این در حالت عادی می باید یک دوره کامل از پوساکونازول را مصرف کنید؛ مگر اینکه پزشکتان تشخیص دیگری بدهد.

یادتان نرود اگر پوساکونازول را به شکل مایع دارید، آن را بعد از غذا مصرف کنید. ولی اگر قرص پوساکونازول برای شما تجویز شده، آن را می توانید قبل یا بعد از غذا میل نمایید. از طرفی دیگر بالاخره در جریان مصرف یک دوره کامل دارو پوساکونازول، موقعی پیش می آید که فراموش می کنیم دوز روزانه دارو را در زمان مشخص شده مصرف نماییم، و بعدا به یاد می آوریم. در چنین حالتی، اگر از نظر زمانی نزدیک به مصرف دوز بعدی دارو باشیم، مصرف دوز فراموش شده پوساکونازول را باید فراموش کنیم. زیرا نباید دو دوز پوساکونازول را با هم یا نزدیک به هم، مصرف کرد.

موارد احتیاط

  • قبل از هر چیز، لطفا به هیچ وجه، مصرف پوساکونازول را به کسی توصیه نکنید؛ حتی اگر آن فرد، علائم مشابه خودتان را داشته باشد.
  • زنان شیر ده ، باردار و یا کسانی که قصد باردار شدن را دارند، توجه کنند دارو پوساکونازول را خودسرانه بدون اجازه پزشک، مصرف نکنید. زیرا  پوساکونازول می تواند آثار ناگوار تخریبی بر روی جنین و یا خودتان داشته باشد.
  • علاوه بر آن، با توجه به اینکه مصرف پوساکونازول ممکن است شمار را دچار خواب آلودگی کند، بعد از مصرف آن و قبل از رانندگای، از هوشیاری خودتان مطمئن شوید.

در مجموع در صورتی که یکی از مشکلات زیر را دارید، لازم است قبل از مصرف پوساکونازول، پزشکتان را قبل از مصرف، از وجود ان عارضه مطلع کنید. زیرا برخی از داروها را نمیتوان در بعضی شرایط به بیماری تجوز کرد و یا تنها در صورت وجود ضرورت درمان تکمیلی است که برخی داروها از جانب پزشکان تجویز می شود. مشکلات و بیماری های مذکور عبارتند از:

  • مشکل قلبی یا آریتمی، پورقیری یا اختلال خونی، مسکل کبدی، وجود سابقه آلرژی به دارویی

به طور کلی اگر در حال مصرف هر نوع داروی در دسترس دیگری اعم از داروهای گیاهی و یا داروهای مکمل و یا حتی مصرف داروهای بدون تجویز پزشک و یا با تجویز پزشک باشید، قبل از مصرف  پوساکونازول، می باید آن را به پزشک خودتان اطلاع دهید.

تداخل دارویی

اگر به این موضوع توجه داشته باشیم که به طور کلی مصرف چند دارو با هم، امکان به وجود امدن عارضه تداخل دارویی را به وجود آورده و در نتیجه، عملکرد داروهای مصرفی تغییر یافته و خطر بروز عوارض سوء احتمالی انها تشدید می شود، پس می باید قبل از مصرف پوساکونازول، لیستی از هر گونه دارویی که در حال مصرف آن هستید را تهیه کرده و آن را به پزشک و دکتر دارو سازتان ارائه کنید. به همین دلیل بار دیگر تاکید می شود دوز داروی پوساکونازول مصرفی تان را بدون اجازه پزشک تغییر نداده و یا مصرف آن را رها نکنید.

برای اطلاع دقیق تر شما باید گفت که داروی پوساکونازول بر عملکرد برخی داروها تاثیر گذاشته و تداخل دارویی ایجاد می کند. آن داروها عبارتند از:

لوازیدون، ریواروکسابان، پیموزید، رانولازین (Ranolazine)، سیرولیموس، برخی از داروهای کلسترول «استاتین» (مانند لووستاتین، سیمواستاتین)، بنزودیازپین های خاص (میدازولام)، آلفابلاکرها (مانند آلفوزوسین، سیلودوسین، تامسولوسین)، آلکالوئیدهای ارگوت (مانند دی هیدرو ارگوتامین، ارگوتامین) و داروهای خاص برای درمان ضربان نامنظم قلب (مانند دیسو- دیزو-پرامید، دروندارون، کینیدین)

و متقابلا داروهایی که این توانایی را دارند که پوساکونازول را از بدن مصرف کننده حذف کرده و یا بر عملکرد آن تاثیر بگذارند نیز اینها هستند: افاویرنز، ریفامایسین ها (مانند ریفابوتین و ریفامپین) و داروهای درمان تشنج (مانند کاربامافنوباربیتال)

عوارض جانبی

در ادامه مروری بر عوارض جانبی پوساکونازول Posaconazole  خواهیم داشت.

  • سیستم گوارشی بدن: سوء هاضمه، پانکراتیت، کاندیدیازیس خوراکی، اسهال، تهوع، استفراغ، درد شکمی، یبوست، بی اشتهایی، التهاب دهان، کاهش اشتها، درد بالای شکم.
  • غدد درون ریز و متابولیک: کاهش پتاسیم، منیزیم و کلسیم خون، افزایش قند خون، کم آبی بدن، کاهش وزن و کم کاری بخش قشری غده فوق کلیوی
  • سیستم کبدی: افزایش سطح سرمی آلانین آمینوترانسفراز، افزایش سطح سرمی آسپارتات آمینوترانسفراز، افزایش بیلی روبین خون، افزایش آنزیم های کبدی،  افزایش سطح سرمی آلکالین فسفاتاز، کم کاری و بی کفایتی کبدی، بزرگ شدن کبد، هپاتیت، یرقان،
  • سیستم کلیوی: نارسایی حاد کلیه
  • سیستم قلبی و عروقی: افزایش فشار خون، افت فشار خون، ترومبوفلبیت (در صورت تزریق وریدی با کاتتر ورید محیطی)، ادم، ادم محیطی، ادم اندام های انتهایی، تاکی کاردی، امبولی ریه، آریتمی تورساد دی پوینت.
  • سیستم اعصاب مرکزی: سردرد، سرگیجه، لرز، لرز شدید، خستگی، بی خوابی، خواب رفتگی اندام، درد
  • سیستم عصبی، عضلانی و اسکلتی: درد عضلات و استخوان ها، درد مفاصل، کمر درد، ضعف.
  • سیستم خونی: ترومبوسیتوپنی، آنمی، نوتروپنی، پتشی

هماتولوژی و انکولوژی: سندروم اورمیک همولیتیک، پورپورای ترومبوتیک، ترومبوسیتوپنیک (TTP)

بر پوست بدن: افزایش تعریق پوستی، راش پوستی و خارش.

بر سیستم تنفسی: پنومونی، تنگی نفس، فارنژیت، خون دماغ، سرفه.

سیستم ادراری و تناسلی: خونریزی واژینال.

سیستم عفونی: عفونت هرپس سیمپلکس.

و بالاخره بالا رفتن دمای بدن یا همان تب نیز از دیگر عوارض احتمالی مصرف پوساکونازول می باشد.

ضمنا اگر بخواهید قبل از شروع به مصرف پوساکونازول، از عوارض جانبی احتمالی ان مطلع شوید، می توانید با مطالعه بروشور داخل بسته حاوی داروی پوساکونازول، اطلاعات مناسب و گسترده ای را در مورد آن دارو به دست آورید.

منع مصرف

یادتان نرود به تاریخ انقضای داروی پوساکونازول توجه کنید و در صورتی که تاریخ مصرف دارویی که در دسترس تان است، منقضی شده است، ان را مصرف نکرده و دور بریزید.

شرایط نگهداری

برای نگهداری داروی پوساکونازول می باید نکات ذیل را در نظر داشت:

  •  نگهداری پوساکونازول در جای خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم
  •  دور از دسترس کودکان
  • به یاد بسپارید که بطری مایع پوساکونازول را فقط تا چهار هفته بعد از باز شدن درب، می توانید نگه داشته و مورد استفاده قرار دهید.

کشورهای تولید کننده

و به عنوان آخرین نکته می باید به این موضوع اشاره کرد که ایران به همراه فرانسه و بریتانیا از جمله کشورهای تولید کننده پوساکونازول هستند.

 

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *