عواملی که باعث بروز پوکی استخوان در کودکان می شود

عواملی که باعث بروز پوکی استخوان در کودکان می شود

پوکی استخوان نوعی بیماری است که باعث ضعیف …

0 نظر

30 خرداد, 1400

پوکی استخوان نوعی بیماری است که باعث ضعیف و شکننده شدن استخوان ها و کم شدن قدرت حرکت فرد می شود. این بیماری بیشتر در افراد مسن و بزرگسالان دیده می شود اما می تواند در کودکان نیز اتفاق بیفتد. در این مقاله شما را با عواملی که باعث بروز پوکی استخوان در کودکان می شود آشنا می کنیم.

روند پوکی استخوان در کودکان

به طور طبیعی بدن انسان از زمان تولد تا سن 25 سالگی بیشتر استخوان می سازد و کم تر استخوان از دست می دهد. اما وقتی کودکی به پوکی استخوان مبتلا باشد این روند دچار اختلال شده و یا تولید استخوان به حد کافی صورت نمی گیرید، یا استخوان های زیادی از بدن کودک از بین می رود و یا ترکیبی از این دو فرآیند در بدن صورت می گیرد. در بدن کودکان مبتلا به این بیماری تراکم استخوانی کم تر از حد نرمال است و استخوان های چنین کودکانی بسیار شکننده است.

عوامل ایجاد پوکی استخوان در کودکان

برخی از بیماری ها در کودکان از قبیل پرکاری تیروئید، سندرم کوشینگ ، بیماری‌های التهابی روده، فیبروز کیستیک، بی اشتهایی عصبی، آرتریت ایدیوپاتیک جوانان، استئوژنز ایمپکت، دیابت و بیماری‌های کلیوی می توانند باعث پوکی استخوان شوند.

همچنین استفاده از داروهای سرطان، داروهای ضد تشنج (برای درمان صرع) یا داروهای کورتیکواستروئیدها (برای درمان آرتروز و آسم و برخی بیماری‌های دیگر) می تواند باعث پوکی استخوان در کودک شود.

عواملی از قبیل کم تحرکی کودک، کمبود کلسیم و ویتامین D، ورزش نامناسب و بیش از حد، بروز اختلال در چرخه قاعدگی و مصرف سیگار و الکل می تواند باعث پوکی استخوان در کودکان و نوجوانان شود.

عواملی که باعث بروز پوکی استخوان در کودکان می شود

انواع پوکی استخوان در کودکان

به طور کلی این بیماری در کودکان و نوجوانان به دو نوع ثانویه و ایدیوپاتیک تقسیم بندی می شود.

پوکی استخوان ثانویه

این نوع پوکی استخوان رایج ترین نوع پوکی استخوان در نوجوانان و کودکان است و در اثر بیماری های مختلف، مصرف داروها و سبک زندگی غلط در کودکان و نوجوانان بروز پیدا می کند.

پوکی استخوان ایدیوپاتیک

این نوع بیماری یک بیماری نادر است که دلیل مشخصی برای بروز آن وجود ندارد و با علائمی از قبیل درد در قسمت کمر، پا یا باسن، ناهنجاری ستون فقرات و مشکل در راه رفتن همراه است. به این نوع پوکی استخوان، پوکی استخوان اولیه جوانی نیز گفته می شود.

پوکی استخوان در کودکان چه علائمی دارد و چگونه تشخیص داده می شود؟

این بیماری یک بیماری خاموش است و تا زمانی که کودک دچار شکستگی استخوان نشود مشخص نمی شود. نحوه تشخیص این بیماری از طریق مراحل زیر است:

  • مطالعه تاریخچه پزشکی
  • معاینه فیزیکی بدن کودک
  • مطالعه تاریخچه پزشکی دیگر اعضای خانواده کودک و بررسی عوامل ژنتیکی
  • اسکن از استخوان
  • تست خون

نحوه درمان پوکی استخوان در کودکان

  • بسته به اینکه دلیل پوکی استخوان در کودک چه عاملی است درمان آن نیز متفاوت است. اما خبر خوب این است که این بیماری قابل درمان می باشد. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • در ابتدا باید عامل پوکی استخوان در کودک شناسایی شود تا بهترین درمان برای آن در نظر گرفته شود.
  • چنانچه دلیل بروز پوکی استخوان دارو باشد باید با مشورت پزشک دوز دارو تغییر داده شود.
  • برای درمان باید کودکان را نسبت به انجام تمرینات ورزشی زیر نظر فیزیوتراپیست ترغیب کرد.
  • جهت پیشگیری و درمان پوکی استخوان در کودکان باید به رژیم غذایی آن ها لبنیات و سبزیجات برگ سبز اضافه شود.
  • جهت درمان این بیماری دریافت ویتامین D از بهترین منبع آن یعنی نور خورشید ضروری است. به این صورت که کودک در فصول گرم سال به صورت روزانه حدود 10 الی 15 دقیقه و در فصول سرد سال روزانه حدود 30 دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید. همچنین ماهی های چرب نیز حاوی مقادیر مناسبی ویتامین D هستند.
  • پس از مشورت با پزشک می توان از مکمل های حاوی کلسیم و ویتامین D برای کودک استفاده نمود.
  • اگر کودکی مبتلا به پوکی استخوان است باید از ورزش ها و بازی هایی که در آن ها برخورد فیزیکی وجود دارد بپرهیزد.
  • کودک مبتلا به این بیماری نباید از منایع حاوی کافئین از قبیل قهوه، چای و نوشابه استفاده نماید زیرا کافئین باعث عدم جذب کلسیم می شود.
  • پزشک در صورت صلاح دید احتمالا از دارو نیز برای درمان کودک استفاده نماید.

خطرات پوکی استخوان در کودکان

توده استخوانی انسان در دوره کودکی بیشترین رشد خود را دارد و شکل می گیرد. هر چه توده استخوانی در کودکی محکم تر و میزان آن بیشتر باشد احتمال بروز پوکی استخوان در بزرگسالی کم تر خواهد بود به همین علت به محض این که پوکی استخوان در کودک تشخیص داده شد باید نسبت به درمان آن توسط پزشک اقدام کرد تا در آینده فرد دچار مشکل نشود.

 

منبع

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *