سیلدنافیل Sildenafil داروی تقویت جنسی

سیلدنافیل Sildenafil داروی تقویت جنسی

معرفی داروی سیلدنافیل Sildenafil داروی سیلدنافیل Sildenafil که …

0 نظر

29 مهر, 1400

معرفی داروی سیلدنافیل Sildenafil

داروی سیلدنافیل Sildenafil که به نام های ویاگرا (Viagra) و رواتیو (Revatio) نیز شناخته می شود، دارویی برای تقویت نعوظ است که در برخی موارد از داروی سیلدنافیل به عنوان بهترین و قوی ترین دارو در بین مردم نام برده می شود و به همین علت نیز به کرات و وفور در مورد درمان ناتوانی یا کم توانایی جنسی از این دارو استفاده می شود. برای بهبود وضعیت افرادی که در حین رابطه جنسی به سختی دچار نعوظ شده و در میانه رابطه، نعوظ و سفتی آلت را از دست می دهند، استفاده از داروی سیلدنافیل مناسب بوده و می تواند تا حد قابل قبولی کیفیت رابطه جنسی آنها را بهبود بخشد.

فرآیند تاثیر گذاری

در ارتباط با مکانیزم تاثیر داروی سیلدنافیل بر رابطه جنسی و درمان مشکلات فوق الذکر، نخست می باید گفت که این دارو اثر ریلکسیشن مستقیم روی کارپوس کاورنوزوم ندارد. اما آن دارو از طریق مهار فسفودی استراز5 سبب افزایش اثرات نیتریک اکساید میشود. نیتریک اکساید نیز به نوبه خود سطوح cGMP را افزایش داده، در نتیجه عضلات صاف منبسط شده و میزان خون ورودی به کورپوس کاورنوزوم افزایش پیدا می کند. تحریک جنسی نیز منجر به ریلیز مضعی نیتریک اکساید می گردد. مهار فسفودی استراز 5 توسط سیلدنافیل سبب افزایش سطوح cGMP در کورپوس کاونوزوم می شود.

شکل داروی

داروی سیلدنافیل به سه شکل: قرص سیلدنافیل 100 mg، قرص سیلدنافیل 50 mg و قرص سیلدنافیل 25 mg در دسترس بیماران قرار دارد.

موارد مصرف سیلدنافیل

داروی سیلدنافیل علاوه بر رفع اختلال نعوظ، به درمان پرفشاری ریوی در زنان و مردان نیز کمک می نماید. دلیل به وجود امدن عارضه پرفشاری ریوی، بالا رفتن فشار خون در ناحیه قلب و شش ها است. زمانی که فردی به فشار خون بالا مبتلا می شود، قلب باید بیشتر کار کند تا خون کافی به سمت شش ها ارسال کند. نقش  داروی سیلدنافیل در این قسمت در تسکین رگ ها از طریق تاثیر گذاشتن بر روی آنزیم فسفودی استر نوع پنج می باشد.با مصرف قرص سیلدنافیل، خون رسانی به شش ها آسان تر و از فشار روی قلب کاسته می شود. بدیهی است مصرف قرص سیلدنافیل تنها با تجویز پزشک باید انجام شود.

موارد احتیاطی

اگر تا قبل از شروع درمان، به مصرف داروی سیلدنافیل و یا هر داروی دیگر و یا نسبت به مواد غذایی، مواد نگهدارنده، حیوانات، رنگ ها و ……. حساسیت دارید، موضوع را به پزشک تان اطلاع دهید. دراین رابطه هنگام مصرف داروهای بدون نسخه، حتما بروشور آنها را مطالعه کرده تا اطلاعاتی از نحوه مصرف و عوارض جانبی آنها را بدست آورید.

اگر پس از مصرف داروی سیلدنافیل، در حین عمل جنسی درد قلبی به شما عارض شد، حتما و به سرعت به اوژانس مراجعه کنید و در مورد استفاده از سیلدنافیل، پزشک اوژانس را مطلع نمایید تا از تجویز داروهای حاوی نیتریت به شما پرهیز نماید.

علیرغم اینکه در تحقیقاتی که تاکنون پیرامون عوارض مصرف داروی سیلدنافیل انجام شده، نشانه ای دال بر مضر بودن مصرف سیلدنافیل برای افراد مسن دیده نشده است، اما با توجه به اینکه آن گونه افراد بیشتر ازدیگران در معرض ناراحتی های کبد، کلیه و قلب هستند، در نتیجه باید به هنگام تجویز داروی سیلدنافیل برای سالمندان و افراد مسن، به دوز مناسب برای انها و نیز رعایت نکات ایمنی توجه بیشتری شود.

همچنین با توجه به اینکه تاکنون گزارشی در خصوص مضر بودن مصرف داروی سیلدنافیل برای نوزادان مادران شیرده منتشر نشده است، اما مناسب است مادران و زنان مذکور قبل از اقدام به مصرف قرص سیلدنافیل، مزایا و معایب احتمالی اش را به خوبی بررسی نمایند.

عوارض جانبی سیلدنافیل

با توجه به این نکته که مصرف هر دارویی، عوارض جانبی احتمالی خاص خودش را ممکن است به همراه داشته باشد، برخی از مواردی که ممکن است به شکل عارضه جانبی، بعد از مصرف داروی سیلدنافیل برای بیمار بوجود آید، را می توان به شرح زیر بیان کرد:

  •  ازدست دادن بینایی به طور ناگهانی، تار شدن دید، کم شدن شنوایی به طور ناگهانی، احساس پیچیدن صدای زنگ درگوش، گیجی و سبکی سر، درد قفسه سینه، نعوظدردناک و طولانی تر از 4 ساعت، خارش و سوزش به هنگام ادرار
  • عوارض شایع مصرف داروی سیلدنافیل عبارنتد از: سوء هاضمه، سردرد، اختلالات بینائی و گر گرفتگی
  • سایر عوارض مصرف داروی سیلدنافیل نیز عبارت است از: خونریزی بینی، بی خوابی، احتقان بینی و رینیت

بدیهی است در صورت دیده شدن هر یک از عوارض مذکور پس از مصرف داروی سیلدنافیل، می باید موضوع را به پزشک اطلاع داد.

تداخل دارویی

  • در صورت مصرف کتوکونازول، ایتراکونازول و داروهای مهار کننده پروتئاز مثل ریتوناویر، می باید دوز مصرفی سیلدنافیل را کاهش داد.
  • بر عکس، در صورت مصرف داروی ریفامپین، بایستی دوز مصرفی سیلدنافیل را افزایش داد.
  • مصرف همزمان با داروهای قلبی نیترات دار از قبیل نیتروکانتین، نیتروگلیسیرین زیر زبانی و ایزوسور باید دی نیترات، ممنوع میباشد.

در مورد بیمارانی که داروهای آنتی آریتمیک قلبی مصرف می کنند، تجویز  باید با احتیاط انجام شود.

همچنین مصرف همزمان این دارو با داروهایی نظیر پرازوسین، ترازوسین، دوکسازوسینن و دیگر داروهای بلوک کننده گیرنده های آلفا، بایستی با احتیاط انجام گردد. چون تمامی داروهای مذکور  سبب پایین امدن فشار خون می شوند.

سیلدنافیل

موارد منع مصرف

مصرف داروی سیلدنافیل در مورد درمان بیماری های کودکان، منع شده است. همچنین از استفاده دائم این دارو برای درمان فشار خون بالا در ناحیه ریه و …. در کودکان باید اجتناب کرد.

شرایط نگهداری

به دوراز دسترس کودکان نگهداری شود.

کشور تولید کننده

ایران تولید کننده قرص سیلدنافیل می باشد.

برندهای قرص سیلدنافیل

برندهای قرص سیلدنافیل عبارتند از:

sildenafil 100 phanama، سیلدنافیل 50 دارو سازی روز دارو تهران،

سیلدنافیل 50 شرکت داروسازی پور سینا تهران.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *