درمان میگرن با کمک رلپاکس RELPAX

درمان میگرن با کمک رلپاکس RELPAX

معرفی داروی رلپاکس RELPAX رلپاکس از گروه داروهای …

1 نظر

26 مهر, 1400

معرفی داروی رلپاکس RELPAX

رلپاکس از گروه داروهای تریپتانی است که به منظور درمان سردرهای میگرنی از آنها استفاده می شود. نام تجاری رلپاکس، التریپتان است بدین جهت به آن داروها تریپتان ها نیز می گویند. تریپتان ها سبب تحریک گیرنده سروتونین که از جمله مواد شیمیائی مغز است، می گردد. این فرآیند در نهایت کاهش علائم بیماری را به دنبال خواهد داشت. بنابراین مصرف التریپتان در درمان علائم میگرن مفید است، اما برای پیشگیری از حملات میگرنی، مناسب نمی باشد.

شکل دارویی رلپاکس

داروی رلپاکس به شکل قرص 20 و 40 میلی گرمی و نیز قرص التریپتان هیدروبروماید 40 میلی گرمی در دسترس قرار دارد.

مکانیسم تاثیر رلپاکس:

رلپاکس یا التریپتان دارویی است که دارای تمایل اتصال به گیرنده های 5-HT1B, 5-HT1D  و  5-HT1F، تمایل متوسط به گیرنده های 5-HT1B, 5-HT1D  و  5-HT1F، تمایل متوسط به گیرنده های 5-HT1A, 5-HT1E, 5-HT2B  و 5-HT7، تمایل کم یا عدم تمایل به گیرنده های 5-HT2A, 5-HT2C, 5-HT3, 5-HT4, 5-HT5A  و  5 HT6 – است.

همچنین رلپاکس تمایل معنی دار یا فعالیت فارماکولوژیک بر گیرنده های اپیوئیدی، موسکانی، دوپامینرژیک D1 یا D2، آدرنرژیک آلفا- 1، آلفا- 2 یا بتا ندارد. در مورد اثر بخشی آگونیست های گیرنده 5 HT- در میگرن دو نظریه موضوع بحث می باشد. بر اساس نظریه اول، فعال شدن گیرنده های 5 HT1 – بر روی عروق خونی داخل مغزی، نظیر آرتریوونوس و آناستوموسس سبب انقباض عروق و تسکین سردرد میگرنی می شود. اما طبق نظریه دوم، فعال شدن گیرنده های 5 HT1 –  بر پایاه های عصبی حسی در سیستم سه قلو، موجب مهار سازی نوروپیتیدهای پیش التهابی می شود.

فارماکودینامیک رلپاکس

آگونیست انتخابی گیرنده 5-، هیدروکسی تریپتامین 1 B/1D ست. در نمونة آزمایشگاهی سگ بیهوش، رلپاکس موجب کاهش جریان خون شریان کاروتیدی و کمی افزایش در فشار خون شریانی در دوزهای زیاد می گردد. علیرغم اثر انتخابی بر جریان خون شریان کاروتیدی، کاهش قطر شریان کرونری دیده شد و همچنین سبب مهار فعالیت عصب سه قلو در رت می شود.

فارماکوکینتیک رلپاکس

مشخصات فارماکوکینتیک رلپاکس عبارت است از: نیمه عمر 4 ساعت، زمان رسیدن به حداکثر غلظت پلاسمایی 5، 1- 2 ساعت، فراهمی زیستی 50/.، اتصال به پروتئین 85/.، حجم توزیع 138 لیتر، متابولیسم CYP3A4 کبدی، متابولیت: اله تریپتان دمتیله (10- 20)/.، کلیرانس کلیوی: 9 لیتر در ساعت، و بالاخره دفع: 90/. غیر کلیوی

موارد مصرف رلپاکس

مورد مصرف داروی رلپاکس در درمان حمله حاد میگرنی با یا بدون اورا در بزرگسالان است.

مقدار مصرف رلپاکس

با دستور پزشک تعیین شده و در افراد زیر 18 سال مصرف آن توصیه نمی شود.

موارد احتیاط در مصرف داروی رلپاکس

بیمارانی که یکی یا چند مشخصه ذیل را دارند، باید در مصرف رلپاکس احتیاط کرده و موارد را به اطلاع پزشک شان برسانند:

افرادی که:

سنشان بالای 65 سال و یا زیر 18 سال است، زنانی که باردار بوده و یا به نوزادان شان شیر می دهند، کسانی که فشار خون شان بالا است، کسانی که در گردش خون شان اختلالاتی وجود دارد، افراد دارای مشکلات کبدی یا کلیوی، افرادی که دچار سکته و یا ایسکمی قلبی شده اند، کسانی که به دارویی خاص آلرژی و حساسیت دارند. و بالاخره اگر از سایر داروها استفاده می کنید ( که شامل تمام داروهای در دسترس است.)، چه از سوی پزشک برای شما تجویز شده باشد و یا اینکه بدون تجویز پزشک مصرف می کنید، نظیر داروهای گیاهی و مکمل ها، نیز می باید در مصرف رلپاکس احتیاط نمایید.

عوارض جانبی

داروی رلپاکس نیز نظیر سایر داروها در کنار تاثیر مثبت، ممکن است عوارض منفی نیز در بدن بیمار بوجود آورند. البته هر چند که عوارض مذکور در همه افراد دیده نشده است، لیکن در صورتی که پس از مصرف این دارو تغییری منفی در وضعیت سلامتی تان بوجود امد، حتما پزشک را مطلع کرده و از او راهنمائی بگیرید. عوارض مصرف رلپاکس ممکن است در چهار گونه به شرح زیر دیده شود:

  • خستگی و سیاهی رفتن چشم ها که در این وضعیت باید از رانندگی کردن و کار با ابزار خودداری کرد.
  •  کسالت و سوء هاضمه: در چنین حالتی، بیمار باید از صرف غذاهای تند و پر چرب خودداری کرده و به مصرف غذاهای ساده قناعت کند.
  • دیده شدن علائمی شبیه به انفولانزا (آبریزش بینی) گر گرفتگی، تپش قلب و خشکی دهان: در صورت جدی شدن این گونه علائم، حتما با پزشک ذیربط مشورت شود.
  • احساس فشار در قفسه سینه و گلو درد: در صورت زیاد شدن درد، مصرف دارو را قطع و به پزشک اطلاع داده شود.

رلپاکس

تداخل دارویی

با توجه به اینکه تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر داده و در نتیجه خطر ابتلا به عوارض جانبی را به طور جدی افزایش دهد، لازم است بیمارانی که در لیست دارویی شان رلپاکس قرار دارد، قبل از مصرف دارو، فهرستی از تمامی داروهایی (شامل داروهای با نسخه و یا بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می کنند را تهیه کرده و به اطلاع پزشک و دکتر دارو ساز برسانند. بدیهی است بدون مشورت با پزشک، نباید دوز مصرفی داروی رلپاکس را تغییر داده و یا مصرف آن را متوقف نمود. با توجه به آن نکات، لازم است:

  •  تا 72 ساعت بعد از استفاده از رلپاکس و التریپتان، از مصرف داروهایی که تاثیر رلپاکس را کم کرده و یا سبب حذف آن از بدن می شود، اجتناب نمایید. داروهای مذکور عبارتند از: کوبیسیتات (Cobicistat )، نفازودون، ضد قارچ های آزول (مانند کتوکونازول/ ایتراکونازول)، آنتی بیوتیک های ماکرولید (مانند کلاریترومایسین/ اریترومایسین)، مهار کننده های پروتئاز ویروس هپاتیت  C (مانند تلاپرویر و بوسپرویر)، مهارکننده های پروتئاز HIV مانند نلفیناویر/ ریتوناویر
  •  اگر همراه با رلپاکس یا التریپتان، داروهای دیگری که باعث افزایش سروتنین می شود، مصرف می کنید، با این کار خطر ابتلا خودتان به سندروم یا سمیت سروتونین را افزایش داده اید. نمونه هایی از ان گونه داروها عبارت است از:  MDMA : یا اکستازی (ecstasy)، مخمر سنت جان (St.John s Wort)، داروهای ضد افسردگی خاص (از جمله SSRI ها مانند فلوکستین/ ( fluoxetine) پاروکستین، SNRI ها مانند دولوکستین ( duloxetine) و ,نلافاکسین ( venlafaxine)
  •  اگر شما در حال مصرف هر گونه داروی ارگوتامین (مانند دی هیدرو ارگوتامین) یا داروهای «تریپتان» دیگری ( مانند زولمی تریپتان ( Zolmitriptan)، ریزاتریپتان ( Rizatriptan) هستید، باید دوز مصرفی داروی التریپتان یا رلپاکس را تحت نظر پزشک تان قرار دهید. زیرا در غیر این صورت، عوارض جدی برای شما به همراه خواهد داشت.

موارد منع مصرف

  • دقت نمایید اگر تاریخ مصرف داروی رلپاکس که در اختیار شما است، گذشته باشد، آن را به کناری نهاده و مصرف نکنید.
  • البته که شما هرگز مصرف داروی رلپاکس و یا التریپتان را به فرد دیگری که حتی علائم مشابه با شما را داشته باشد، تجویز نمی کنید.
  • مصرف رلپاکس ممکن است سبب خواب آلودگی تان شود، بنابراین بعد ازاستفاده رلپاکس، رانندگی ننمایید.
  • همچنین اگر در هنگام استفاده از رلپاکس، احساس سنگینی روی قفسه سینه تان کردید و این احساس چند روز باقی ماند، مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک تان مراجعه کنید.
  • پزشک تان را از داروهای دیگری که همزمان با رلپاکس، مصرف می کنید، مطلع کنید که در بدنتان تداخل دارویی بوجود نیاید.

شرایط نگهداری

رلپاکس را در جایی خشک و خنک، به دور از گرما و تابش مستقیم نور و البته دور از دسترس کودکان نگهداری نمایید.

 

دیدگاه کاربران

زهرا

26 مهر, 1400

سلام قیمت قرص relpax40 چند هست؟

One thought on “درمان میگرن با کمک رلپاکس RELPAX

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *