داروی کراتاگوس Crataegus هدیه ای برای بیماران قلبی

داروی کراتاگوس Crataegus  هدیه ای برای بیماران قلبی

توضحیات داروی کراتاگوس بیماری فشار خون یکی از …

0 نظر

22 مهر, 1400

توضحیات داروی کراتاگوس

بیماری فشار خون یکی از بیماری های شایع بین عموم مردم است که متاسفانه زندگی تجملی و مصرفی جدید، شیوع آن را تشدید کرده است. برای درمان چنین بیماری، داروهای زیادی وجود دارد که ازجملة انها داروی گیاهی کراتاگوس Crataegus است. گیاه کراتاگوس گونه ای از جنس گیاه های زالزالک و یا ولیک می باشد. کراتاگوس در بیشتر موارد به صورت درخت یا درختچه هائی در دامن طبیعت دیده شده است. کراتاگوس سرشار از مواد مغذی مورد احتیاج بدن می‎ باشد که از جمله آنها می توان به ویتامین ها، مواد معدنی مختلف، کلسیم، چکتین، مقدار زیادی تانن، قندهای فروکتوز و گلوکز، روغن چرب، اسیدهای مالیک و تارتاریک اشاره کرد.

مکانیسم اثر داروی کراتاگوس:

مکانیسم تاثیرگذاری داروی گیاهی کراتاگوس با هدف اثر بخشی بر کاردیوتونیک، گشاد کننده عروق کرونر، پایین آورنده فشار خون و درمان نارسایی های قلبی و بالاخره درمان فشار خون ساخته شده و مورد مصرف قرار می گیرد. در مجموع در مورد داروی گیاهی کراتاگوس باید گفت که آن دارو بیشترین تاثیر را بر عروق قلبی می گذارد. بخش اعظم تاثیر کراتاگوس به ترکیبات فلاونوییدی موجود در آن، به ویژه پروسیانیدین ها ارتباط دارد. به نظر می رسد ترکیبات فلاونوییدی و پروآنتوسیانیدین موجود در کراتاگوس دارای اثرات کرونوتروپ منفی و اینوتروپ مثبت هست.

در عمل، این دارو سبب افزایش جریان خون کرونر، جریان خون محیطی (در سر، عضلات اسکلتی و کلیه)، کاهش جریان خون محیطی (در پوست و دستگاه گوارش)، کاهش مقاومت محیطی و کاهش فشار خون می شود.

کراتاگوس

عوارض جانبی و هشدارهای مصرف

در مورد عوارض احتمالی مصرف این دارو بر بیماران، باید مواردی همچون: احساس خستگی، تعریق، تهوع و راش جلدی بر روی پوست را یادآور شد و نیز اگر مقدار زیادی از کراتاگوس مصرف شود، بروز مسمومیت هایی از جمله برادیکاری و دپرسیون تنفسی در برخی بیماران محتمل می باشد. در ضمن باید بدانیم داروی گیاهی کراتاگوس تاثیرات ضد آریتمی نیزدارد که از این نظر مشابه دیگر داروهای آنتی آریتمی 111Class  همچون آمیو دارون (داروهای مسدود کننده کانال پتاسیم) می باشد. بدین لحاظ مصرف توامان انها به بیماران توصیه نمی شود. زیرا مصرف همزمان کراتاگوس با سایر داروهای ضد انعقاد خون، خطر خونریزی را افزایش می دهد. همچنین کراتاگوس با سیزاپراید Cisaprade تداخل داشته و به همین جهت، مصرف همزمان آن دو به بیماران توصیه نمی شود.

اما به طور خاص می باید به کودکان زیر 12 سال، زنان بارداری که در سه ماهه نخست بارداری شان هستند و بالاخره به افرادی که ناراحتی گوارشی داشته و یا به هر دلیل دیگری به کراتاگوس حساسیت دارند، هشدار منع استفاده کراتاگوس را داد.

 

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *