داروی ریتالین، مسکن، آرام بخش یا مخدر؟

داروی ریتالین، مسکن، آرام بخش یا مخدر؟

حدود هفتاد سال پیش و در سال 1954/ …

0 نظر

20 مهر, 1400

حدود هفتاد سال پیش و در سال 1954/ 1333 کمپانی دارو سازی نوراتین، محصول جدیدی را به بازار دارویی جهان عرضه کرد که به دلیل مصرف خاصش، تاکنون نامش بر سر زبان ها بوده و مصرفش روز به روز افزایش می یابد. مقصود متیل فنیدیتبا است که با نام تجاری ریتالین در سراسر دنیا شناخته می شود. متخصصین کمپانی نوراتین با هدف درمان بیماری هایی همچون افسردگی، خواب آلودگی، خستگی مزمن به ساخت ریتالین روی آوردند. اما چندی بعد متوجه تاثیر ریتالین بر بیماری بیش فعالی و کم توجهی در کودکان نیز شدند.

داروی ریتالین

عوارض مصرف ریتالین

علاوه بر موارد ذکر شده آنچه باعث شهرت ریتالین شد، شباهتش به قرض آکستازی بوده و به همین دلیل افرادی که در طول شب نیاز به کار داشته، همچون دانشجویان درس خوان شبانه، برای درمان خواب آلودگی در روز از ریتالین استفاده می کنند. اما عوارض استفاده خودسرانه و بدون تجویز پزشک ریتالین بسیار بیشتر تر از سایر مواد مخدر است. از این منظر استفاده مداوم و محدود و کنترل شده ریتالین سبب عادت بدن به آن شده و در نتیجه به تدریج بدن مصرف کننده، نیازمند مصرف دوزهای بالاتر ریتالین خواهد شد و تداوم چنین فرآیند، تاکنون مرگ چندین تن از مصرف کنندگان ریتالین را به همراه داشته است.

البته پزشکان برای کنترل عوارض نامطلوب ریتالین، قبل از تجویز و نیز در طول مدت استفاده از ریتالین، بیماران را نخست تحت یک ارزیابی قبل از درمان که شامل  بررسی عملکرد قلبی بیمار، وجود اختلالات حرکتی و عملکرد کبدی و کلیوی می باشد، قرار داده تا در صورتی که در قلب، کبد و کلیه بیمار مشکلی وجود داشته و یا اینکه بیمار اختلالات متابولیسمی داشته باشد، مصرف ریتالین را کاهش داده و یا اساسا او را به مصرف دارویی دیگر راهنمایی می کنند.

در مورد مصرف ریتالین نکاتی را می باید مد نظر قرار داد. نخست اینکه همچون مصرف دیگر دارو ها، ریتالین و میزان آن را با دستور پزشک مصرف کنیم؛ نه بیشتر و نه کمتر. اگر در مورد ریتالین و مصرفش سئوالی دارید حتما از پزشک یا متخصص دارو ساز بپرسید و متقابلا پزشکتان را  به ویژه در مواقع خاصی همچون جراحی، در جریان استفاده تان از ریتالین قرار دهید. چون ممکن است پزشکتان دستور توقف استفاده از ریتالین را به شما بدهد.

در مورد طریقه مصرف قرص های معمولی و SR ریتالین باید به یاد داشته باشیم:

— ریتالین را ببلعیم و  به دلیل عوارض جانبیش آن را نجویم؛

— ریتالین حداقل نیم ساعت تا 45 دقیقه قبل از غذا مصرف شود؛

— و اینکه برای اینکه خواب آلودگی اذیتتان نکند و مشکلاتی را برایتان فراهم نکند، ریتالین را صبح ها مصرف کنید.

البته فراموش نشود ریتالین را در دمای اتاقتان و به دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید و از آن مهمتر چون مصرف ریتالین ممکن است عادت به آن را ایجاد کند، به هیچ وجه آن را به افراد دیگر و به ویژه کسانی که اعتیاد داشته و یا سابقه ابتلاء به آن را داشته اند نداده و حتی توصیه نکنید ریتالین را مصرف کنند.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *