خشکی چشم چگونه درمان می شود؟

خشکی چشم چگونه درمان می شود؟

خشکی چشم عارضه ای است که در سال …

0 نظر

30 خرداد, 1400

خشکی چشم عارضه ای است که در سال های اخیر به دلیل رواج استفاده طولانی مدت از موبایل و لپ تاپ و کاهش تعداد دفعات پلک زدن در بین جوانان نیز شایع شده است. این عارضه در خانم ها بیشتر از آقایان دیده می شود. در این مقاله قصد داریم شما را با مشکل خشکی چشم و روش درمان آن آشنا کنیم.

مهم ترین دلایل ابتلا به خشکی چشم

خشکی چشم در اثر التهاب غدد اشک و کاهش تولید چربی، مخاط و آب به وجود می آید. موارد زیر مهم ترین دلایل بروز این عارضه هستند:

  • افزایش سن
  • استفاده از لنز به مدت طولانی
  • خیره شدن به کامپیوتر به مدت طولانی
  • به اندازه کافی پلک نزدن
  • هورمون درمانی
  • قرار گرفتن مداوم در معرض باد یا هوای خشک
  • آلرژی
  • عمل لیزیک چشم
  • استفاده از برخی داروها از جمله آنتی هیستامین، داروهای ضد بارداری و ضد افسردگی

نشانه های ابتلا به خشکی چشم

خشکی چشم باعث احساس سنگینی روی پلک ها می شود. مهم ترین عوارضی که این بیماری ایجاد می کند شامل احساس سوزش، درد و خارش، جاری شدن اشک از چشم‌ها، خستگی چشم (خیلی زودتر از گذشته)، تاری دید، احساس وجود جسم خارجی در چشم و ذرات کوچک و خشک مخاطی در گوشه چشم هنگام بیدار شدن می باشد.

روش درمان خشکی چشم

این عارضه باعث کاهش اشک می شود و این کاهش باعث بالا رفتن شانس عفونت در چشم می شود در نتیجه درمان خشکی چشم بسیار ضروری است. جهت درمان ابتدا باید مشخص شود علت بروز خشکی چشم در یک فرد چیست و سپس اقدامات لازم جهت درمان انجام شود. برای درمان این مشکل راه کار های مختلفی شامل موراد زیر وجود دارد:

استفاده از اشک مصنوعی

استفاده از اشک مصنوعی یکی از رایج ترین روش های درمان خشکی چشم است و باعث افزایش رطوبت چشم می شود. این روش برای بسیاری از افراد کارآمد است و مشکل را برطرف می کند.

استفاده از پلاگ های اشکی

پلاگ‌های اشکی نوعی ابزار ریز است که به صورت دائم و یا موقت درون منفذ مجرای اشک قرار می گیرد. استفاده از پلاگ‌های اشکی کاملا بدون درد است و برگشت پذیر می باشد و به کمک آن منفذ خروجی چشم که باعث انتقال اشک به داخل بینی می شود بسته می شود.

دارو درمانی

سیکلوسپورین رایج ترین دارویی است که برای این عارضه تجویز می شود. استفاده از سیکلوسپورین باعث افزایش میزان اشک چشم و کاهش خطر آسیب به قرنیه می شود. در صورت شدید بودن خشکی چشم بیمار باید با تجویز پزشک مدتی از قطره‌های کورتیکو استروئید استفاده کند.

جراحی چشم

در برخی موارد خشکی چشم بسیار شدید است و درمان دارویی پاسخگو نیست. در این موارد از جراحی چشم استفاده می شود که طی آن منفذ خروجی اشک چشم به طور دائم بسته می شود.

راهکار های خانگی جهت پیشگیری و درمان خشکی چشم

برخی اوقات با ایجاد تغییرات کوچک در سبک زندگی بدون مصرف داروهای شیمایی می توان خشکی چشم را درمان کرد. موارد زیر بهترین راه کارهای خانگی برای پیشگیری و درمان این عارضه هستند:

به کار گیری دستگاه بخور

با سرد شدن هوا مشکل خشکی چشم نیز تشدید می شود. استفاده از دستگاه بخور با تامین رطوبت در محیط باعث کاهش این عارضه می شود.

خشکی چشم چگونه درمان می شود؟

استفاده از کمپرس گرم

در این روش بیمار باید یک پارچه تمیز را با آب گرم شسته و پس از گرفتن آب اضافی آن حدود 10 دقیقه آن را روی پلک های بسته خود قرار دهد. استفاده از این روش حداقل دو بار در روز توصیه شده است.

شستشوی پلک و مژه

شستشوی پلک ها و مژه ها با آب گرم و شامپو بچه نیز در کنترل این بیماری تاثیر زیادی دارد.

استراحت کردن

اگر ساعات زیادی از روز را به استفاده از موبایل و رایانه می پردازید و به خشکی چشم مبتلا شده اید بهتر است چند ساعتی به خود استراحت داده و سپس مجددا کار کنید. همچنین برای جلوگیری از آسیب رسیدن به چشم ها می توان از عینک مخصوص کامپیوتر استفاده نمود.

چشمک زدن

اگر به صورت آگاهانه و منظم چشمک بزنید به باز شدن غدد چشم خود و افزایش گردش خون کمک زیادی می کنید. این حرکت باید در هر ساعت به تعداد 5 بار انجام شود.

اضافه کردن اسیدهای چرب ضروری به رژیم غذایی

اسیدهای چرب ضروری یا امگا ۳ تاثیرات خوبی بر عملکرد غدد تولید اشک دارند و موجب بهبود کارکرد آن و کاهش علائم خشکی چشم می شوند. ماهی سالمون، ماهی تن و مصرف مکمل های حاوی امگا ۳ از جمله منابعی هستند که می توان به کمک آن ها امگا ۳ را وارد رژیم غذایی کرد.

مصرف ویتامین A ،B12 و D

بسیاری از ویتامین ها از قبیل ویتامین های D ،A ،B12 ،E و C برای سلامت چشم ضروری هستند و کمبود آن ها باعث بروز مشکلات چشمی از قبیل خشکی چشم می شود. مصرف این ویتامین ها از خشکی چشم پیشگیری کرده و به درمان آن کمک می کند.

مصرف آب و ترک الکل و سیگار

کم آبی بدن یکی از مشکلاتی است که بر چشم های نیز اثر گذاشته و موجب خشکی چشم می شود بنابراین برای جلوگیری از این مسئله مصرف روزانه 8 الی 10 لیوان آب ضروری است. همچنین مصرف الکل و سیگار می تواند مشکل خشکی چشم را بدتر و شانس ابتلا به آن را بالاتر ببرد.

خواب کافی

یک فرد بزرگسال روزانه به 7 الی 8 ساعت خواب شبانه نیاز دارد. کمبود خواب بدن را مستعد ابتلا به مشکلات مختلف می کند که خشکی چشم یکی از آن هاست.

استفاده از عینک آفتابی

برخورد هوای سرد و خشک با چشم ها به خصوص هنگام دوچرخه سواری و موتورسواری یکی از عواملی است که موجب خشکی چشم می شود. برای جلوگیری از برخورد هوای سرد و خشک با چشم ها می توان از عینک آفتابی هنگام پیاده روی یا عینک و کلاه کاسکت به هنگام موتوروساری استفاده نمود.

برای مشکل خشکی چشم چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد

در مورد اکثر بیماری ها هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید و درمان را شروع کنید مشکل زودتر و راحت تر حل می شود. خشکی چشم نیز از این قاعده مستثنی نیست و به محض اینکه متوجه شدید به این مشکل ابتلا شده اید باید به پزشک مراجعه کرده و درمان را شروع کنید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *