هر آنچه که باید در مورد آفتاب سوختگی بدانید

هر آنچه  که باید در مورد آفتاب سوختگی بدانید

آفتاب سوختگی یکی از شایع ترین مشکلات پوستی …

0 نظر

27 خرداد, 1400

آفتاب سوختگی یکی از شایع ترین مشکلات پوستی است که ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد. این عارضه در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در مقابل نور خورشید ایجاد می شود و سبب التهاب و تیرگی پوست می شود. سالانه در حدود هفتاد درصد کودکان و یک سوم افراد بزرگسال دچار آفتاب سوختگی می شوند. روش های مختلفی برای محافظت از پوست و جلوگیری از این اتفاق وجود دارد که در این مقاله قصد داریم به آن ها بپردازیم.

چگونه پوست دچار آفتاب سوختگی می شود؟

نور خورشید دارای دو اشعه ی مضر UVB و UVA است که به سطح زمین می رسند و حتی از لباس و حوله ساحلی عبور می نمایند و به پوست شما نفوذ می کنند. بنابراین زمانی که به مدت طولانی در مقابل نور خورشید قرار می گیرید، ممکن است قسمت های پوشیده با لباس هم دچار آفتاب سوختگی شوند. این امواج پس از وارد شدن از طریق پوست، DNA را تغییر می دهد و سبب آسیب و پیری پوست می شوند. به مرور زمان DNA آنقدر آسیب می بیند که فرد مبتلا به سرطان پوست می شود.

شدت آفتاب سوختگی به چه عواملی بستگی دارد؟

  • رنگ پوست
  • شدت تابش نور خورشید و درجه ی تابش آن
  • مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • افرادی که پوست سفیدی دارند، نسبت به کسانی که پوست گندمی دارند، زودتر دچار آفتاب سوختگی می شوند.

 

هر آنچه باید در مورد آفتاب سوختگی بدانید

روش های درمان آفتاب سوختگی چیست؟

در زیر روش های درمان آفتاب سوختگی و بهبود درد و التهاب آن بیان شده است:

استفاده از کمپرس آب یخ

برای بهبود التهاب ناشی از آفتاب سوختگی می توان در محل مورد نظر کمپرس آب یخ گذاشت. البته می توان به جای کمپرس از دوش با آب سرد هم استفاده نمود.

استفاده از ژل یا کرم مخصوص آفتاب سوختگی

برای درمان سوزش و التهاب ناشی از آفتاب سوختگی می توانید از کرم های حاوی منتول، کافور و یا آلوئه استفاده کنید. البته برای داشتن احساس بهتر می توانید قبل از استفاده، کرم یا ژل را درون یخچال قرار دهید تا مقداری خنک شود. استفاده از ایبوپروفن یا ناپروکسن هم برای تسکین درد و تورم موثر می باشد.

نوشیدن مایعات

برای جلوگیری از کم آبی در زمان آفتاب سوختگی بهتر است مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید.

دور ماندن از نور آفتاب

تا زمانی که به طور کامل خوب نشدید، از نور آفتاب دور بمانید. در صورتی که دچار تب 39 درجه یا بالاتر، خشکی دهان، تاول، سرگیجه، خستگی، لرز و درد زیاد شدید و یا مقدار ادرارتان کاهش پیدا کرد، حتما به پزشک مراجعه نمایید.

روش های جلوگیری از آفتاب سوختگی

خروج از منزل در ساعات مناسب

تابش نور خورشید در ساعات 10 صبح تا 4 بعدازظهر بسیار شدید می باشد، پس برای در امان ماندن از آفتاب سوختگی بهتر است در این ساعات از منزل خارج نشوید. درصورتی که مجبور شدید در این ساعات از روز از منزل خارج شوید، حتما از مکان هایی که سایه هستند، عبور نمایید.

استفاده از لباس های مناسب

بهتر است در روزهای آفتابی از لباس هایی استفاده نمایید که از پوست شما محافظت می کنند، همانند لباس های آستین بلند، کلاه لبه دار و عینک آفتابی ضد UV

استفاده از ضد آفتاب های دارای SPF 30 یا بالاتر

برای جلوگیری از آفتاب سوختگی، لازم است تمام قسمت هایی که در مقابل نور خورشید هستند را با ضد آفتاب بپوشانید. ضد آفتابی که از آن استفاده می کنید باید پوست را از هر دو اشعه ی UVB و UVA محافظت کند و SPF 30 یا بالاتر داشته باشد.

نحوه ی صحیح استفاده از ضد آفتاب

  • نیم ساعت قبل از خارج شدن از منزل، از ضد آفتاب بر روی پوست خود استفاده کنید.
  • هر دو ساعت یکبار حتما ضد آفتاب خود را تمدید نمایید. در صورتی که شنا می کنید یا پوست شما عرق می کند، لازم است زودتر از دو ساعت ضد آفتاب خود را تمدید نمایید.
  • اشعه ی UV در روزهای ابری هم از ابرها نفوذ می کند و وارد سطح زمین می شود، پس بهتر است در روزهای ابری هم از ضد آفتاب استفاده کنید.

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *