آشنایی با پرگابالین و عوارض آن

آشنایی با پرگابالین و عوارض آن

پرگابالین یا همان لیریکا نوعی دارو می باشد …

0 نظر

26 خرداد, 1400

پرگابالین یا همان لیریکا نوعی دارو می باشد که به جهت بهبود درد ناشی از زنگ زخم، آسیب نخاعی و آسیب های عصبی دیابت تجویز می شود و در درمان درد بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا هم مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، از پرگابالین به همراه داروهای دیگر برای درمان برخی از تشنج ها نیز استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم به معرفی بیشتر پرگابالین و عوارض آن بپردازیم.

روش مصرف پرگابالین چیست؟

پرگابالین حتما باید طبق تجویز پزشک مصرف شود و لازم است قبل از هر بار مصرف راهنمای مصرف را مطالعه نمایید و در صورت لزوم با پزشک مشورت کنید. معمولا اغلب پزشکان در ابتدای مصرف، دارو را با دوز کم تجویز می کنند و به مرور زمان میزان آن را افزایش می دهند.

در صورتی که از پرگابالین مایع استفاده می کنید. بهتر است آن را به صورت دقیق با استفاده از پیمانه اندازه گیری نمایید و از قاشق های آشپزخانه برای مصرف دارو استفاده نکنید.

آشنایی با پرگابالین و عوارض آن

نکات مهم در رابطه با مصرف پرگابالین

  • برای گرفتن نتیجه ی بهتر از پرگابالین، لازم است این دارو را به صورت مرتب مصرف نمایید. پرگابالین زمانی اثر بخشی بهتری دارد که میزان آن در بدن ثابت باشد. پس بهتر است پرگابالین را به صورت مساوی در طول روز و شب استفاده کنید.
  • بدون مشورت با پزشک مصرف پرگابالین را قطع نکنید، زیرا ممکن است دچار مشکلاتی نظیر تشنج شوید.
  • برای قطع کردن مصرف پرگابالین حتما با پزشک مشورت نمایید. پزشک به مرور زمان دوز مصرفی پرگابالین را کاهش می دهد تا زمانی که مصرف دارو کاملا قطع شود. در صورتی که در زمان کاهش دوز دارو دچار مشکل شدید حتما آن ها را به پزشک خود گزارش دهید.
  • مصرف پرگابالین ممکن است در برخی از افراد که اعتیاد به مواد مخدر و الکل دارند، اعتیاد آور باشد و سبب وابستگی شود.

عوارض مصرف پرگابالین چیست؟

  •  ممکن است سبب یبوست، خشکی دهان، کاهش تمرکز و افزایش وزن شود. در صورت بروز این مشکلات بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید.
  • مصرف پرگابالین به ندرت ممکن است سبب خون ریزی غیر معمول، تغییر مقدار ادرار، تاری دید، کبودی، درد عضلانی، حساسیت، تب، ورم دست و پا و انگشتان شود. البته این مشکلات فقط در برخی از افراد مشاهده می شود.
  • برخی از افراد که از داروهای ضد صرع  استفاده می کنند، ممکن است دچار افسردگی، افکار خودکشی و مشکلات ذهنی و روحی شوند.
  • در برخی از افراد نیز موجب حساسیت و آلرژی می شود. البته این مشکل به ندرت پیش می آید و معمولا با علائمی نظیر خارش، ورم زبان و گلو، سرگیجه و مشکلات تنفسی همراه است.

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *