کدام غذاها حاوی کلسیم هستند؟

کدام غذاها حاوی کلسیم هستند؟

یکی از عناصر مهم بدن کلسیم است. کلسیم …

0 نظر

18 فروردین, 1400

یکی از عناصر مهم بدن کلسیم است. کلسیم نقش های مهمی در بدن ایفا می کند یکی از مهم ترین نقش های این ماده معدنی در بدن حفظ استحکام و سلامت استخوان ها و دندان ها است. از دیگر نقش های کلسیم در بدن می توان به حفظ سلامت رگ های خونی، کمک به تنظیم فشار خون، پیشگیری از بیماری دیابت نوع 2، کمک به انتقال پیام های عصبی، انقباض ماهیچه ها، فعال کردن تعدادی از آنزیم ها و کمک به لخته شدن خون اشاره کرد.

غذاهای حاوی کلسیم

در بین مواد غذایی حاوی کلسیم همه افراد در ابتدا به یاد شیر و لبنیات می افتند در صورتی که تنها لبنیات نیستند که می توانند این ماده معدنی ضروری را در اختیار بدن شما قرار دهند بلکه خوراکی هایی دیگری نیز وجود دارند که می توان با مصرف آن ها مقدار زیادی کلسیم دریافت کرد مانند بادام که 30 گرم از آن حاوی 70 میلی گرم کلسیم است. از آنجا که بهترین راه دریافت ویتامین ها و مواد معدنی استفاده از منابع طبیعی است در این مقاله سعی داریم مهم ترین مواد غذایی که حاوی کلسیم هستند را به شما معرفی کنیم.

اسفناج

اسفناج در بین مردم به یک منبع غذایی غنی از آهن معروف است در صورتی که تنها آهن نیست که در این سبزی پرخاصیت وجود دارد و این ماده غذایی سرشار از کلسیم نیز می باشد. نکته جالب اینجاست که اگر اسفناج پخته شود میزان ریز مغذی های موجود در آن به چندین برابر افزایش پیدا می کند.

 

کدام غذاها حاوی کلسیم هستند؟

سویا

ویتامین D یکی از مهم ترین عواملی است که به جذب بهتر کلسیم در استخوان ها و دندان ها کمک می کند تا جایی که اگر فردی مبتلا به کمبود ویتامین D باشد کلسیم آن طور که باید و شاید جذب استخوان ها نمی شود و چنین فردی با پوکی استخوان و فقر کلسیم روبرو می شود. در بدن فردی که مبتلا به کمبود ویتامین D است فرآیند استخوان سازی متوقف شده و تراکم استخوانی به شدت کاهش می یابد. مصرف مقادیر کافی از ویتامین D باعث جذب بهتر کلسیم و فسفر در استخوان و دندان ها و تضمین سلامت آن ها می شود. شیر سویا یکی از منابع غنی از ویتامین D است. مصرف این ماده غذایی به جذب بهتر کلسیم کمک کرده و از رسوب کردن آن در خون پیشگیری می کند.

لوبیا

لوبیا یکی از حبوبات پر مصرف است که حاوی مقادیر بالایی کلسیم، فیبر و پروتئین است. با استفاده از این ماده غذایی خوشمزه و مغذی می توان مقادیر بالایی از ریز مغذی ها از جمله کلسیم را دریافت نمود.

پیاز

پیاز جزء جدایی ناپذیر غذاهای ایرانی است که سرشار از خاصیت است. از خواص این ماده پر ارزش می توان به افزایش اشتها، تقویت معده، خاصیت ادرار آور و خاصیت ضد میکروب و ویروس اشاره کرد. هر 100 گرم پیاز حاوی 20 میلی گرم کلسیم است پس با مصرف پیاز نیز می توان مقادیر زیادی کلسیم به بدن رساند.

علائم کمبود کلسیم در بدن

میزان کلسیم طبیعی خون بین 9 تا 11 میلی گرم در 100 میلی لیتر خون است. اگر میزان کلسیم خون به 7 میلی گرم در 100 میلی لیتر خون برسد فرد دچار کمبود کلسیم یا در اصطلاح هیپو کلسمی می شود و چنانچه میزان کلسیم در خون به ۵ میلی گرم در ۱۰۰ میلی لیتر خون برسد علائم هیپو کلسمی که شامل گیجی، تشنج، اسپاسم عضلانی، افسردگی، توهم، شکنندگی استخوان ها، ناخن های شکننده و بی حسی دست و پا و صورت بروز پیدا می کنند.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *