همه چیز درباره انتخاب درجه SPF ضد آفتاب

همه چیز درباره انتخاب درجه SPF ضد آفتاب

SPF در کرم های ضد آفتاب به چه …

0 نظر

30 خرداد, 1400

SPF در کرم های ضد آفتاب به چه معناست ؟

یکی از مخرب ترین آسیب های وارد شده بر پوست انسان توسط اشعه فرابنفش خورشید صورت می گیرد. اشعه خورشید حاوی تشعشعات فرابنفش UVA و UVB است که منجر به آفتاب سوختگی، پیری زودرس و حتی سرطان های پوستی می شوند. برای در امان ماندن از تشعشعات مضر خورشید استفاده از کرم های ضد آفتاب بسیار ضروری است. کرم های ضد آفتاب حاوی SPF یا عامل محافظت کننده در برابر نور مضر خورشید هستند. و به خوبی می توانند از نفوذ تشعشعات UVB  خورشید جلوگیری کرده و به حفظ سلامت پوست کمک کنند.

کرم های ضد آفتاب در انواع متنوع و با درجه بندی های مختلف SPF تولید می شوند. یک باور عمومی در بین افراد جامعه وجود دارد که هر چه درجه SPF کرم ضد آفتاب بالاتر باشد می تواند بیشتر از نفوذ اشعه مضر خورشید به پوست جلوگیری کند.

بر خلاف باور عمومی میزان SPF تاثیری در افزایش قدرت محافظت کرم های ضد آفتاب ندارد. به طوری که کرم های دارای SPF 15 تا 93 درصد و کرم های دارای SPF بالای 50 فقط تا 99 درصد از نفوذ اشعه UVB به پوست محافظت می کنند. پس فرق چندانی بین کرم های با درجه SPF پایین و بالاترین درجه SPF وجود ندارد. در واقع درجه بندی SPF به مدت زمانی که فرد می تواند در زیر نور خورشید قرار بگیرد مربوط است. برای مثال کرم های با SPF 15 به شما این امکان را می دهند که به مدت 150 دقیقه بدون وارد شدن آسیب به پوست یا آفتاب سوختگی در زیر نور خورشید قرار بگیرید.

 بهترین میزان SPF برای پوست چه مقدار است ؟

SPF یک ترکیب شیمیایی در کرم های ضد آفتاب است و شرکت های تولید کننده کرم جهت افزایش درجه SPF باید میزان چربی در فرمولاسیون کرم ها را بالا ببرند. همان طور که گفتیم میزان SPF، تنها مشخص کننده مدت زمان ماندن در زیر نور خورشید بدون آفتاب سوخته شدن است. از این رو طبق توصیه پزشکان بهترین کرم های ضد آفتاب جهت مصرف روزانه، ضد آفتاب های با درجه SPF 30 است. بنابراین کرم های ضدآفتاب با SPF پایین و درجات بالا تفاوت خیلی خیلی زیادی با هم ندارند. کرم های با SPF بالاتر زمان بیشتری از پوست ما محافظت می کند و شانس ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهند.

 

همه چیز درباره انتخاب درجه SPF ضد آفتاب

 

مشخصات کرم ضد آفتاب مناسب

همان طور که قبلا گفته شده نور خورشید حاوی پرتوهای فرابنفش UVA و UVB است که هر دو منجر به آسیب های جدی به پوست می شوند. به خصوص اشعه UVA که باعث چین و چروک های پوستی می شود. SPF موجود در کرم ضد آفتاب تنها از اشعه UVB محافظت می کند. برای آنکه مطمئن شوید کرم ضد آفتابی که استفاده می کنید هر دو اشعه مضر خورشید را تحت پوشش قرار می دهند، حتما به هنگام خرید کرم دقت کنید که واژه ضد آفتاب طیف گسترده یا برچسب Broad Spectrum روی جلد کرم درج شده باشد. همچنین بهتر است کرم ضد آفتاب حاوی ترکیبات ضد آب باشد تا به هنگام تعریق یا شنا کردن از بین نرود.

 

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *