نکات تغذیه ای بیماران دو قطبی

نکات تغذیه ای بیماران دو قطبی

اختلال مانیک دپرسیو یا بیماری دو قطبی نوعی …

0 نظر

28 اردیبهشت, 1400

اختلال مانیک دپرسیو یا بیماری دو قطبی نوعی اختلال روانی است که موجب نوسانات شدید خلقی در فرد می شود. در این بیماری خلق و خوی فرد در دو حالت افسردگی و احساس شادماني زیاد، به طور مداوم در حال نوسان است. اختلال دو قطبی معمولا با مصرف دارو قابل کنترل است. اما در کنار دارو درمانی داشتن رژیم غذایی مناسب حال این بیماران نیز می تواند در کنترل و کاهش بیماری بسیار موثر باشد.

بهترین مواد غذایی  که مناسب بیماران دو قطبی هستند و به کنترل بیماری کمک می کنند به شرح زیر می باشند:

مصرف غلات

نان تست کامل، پاستا، جو دوسر، برنج قهوه ای، کینوا از جمله غلات کاملی هستند که باید در رژیم غذایی بیماران دوقطبی گنجانده شوند. غلات کامل حاوی کربوهیدرات ها می باشند که باعث افزایش تولید سروتونین در مغز می شوند. سروتونین موجب کاهش استرس و اضطراب شده و به بهبود کنترل عواطف و احساسات در فرد کمک می کند.

مصرف اسیدهای چرب امگا 3

ماهی سالمون، ماهی تن، ماهی ماکرل، ماهی ساردین، دانه و روغن آفتابگردان و تخم مرغ سرشار از امگا 3 هستند. امگا 3 تاثیرات مفیدی روی بهبود عملکرد سلول‌های عصبی در مغز دارد. همچنین نتایج آزمایشات نشان داده مصرف امگا 3 در بیماران دو قطبی به ثبات خلق و خو کمک کرده و موجب کاهش علائم افسردگی و سرخوشی غیر طبیعی در فرد می شود.

 

نکات تغذیه ای بیماران دو قطبی

 

مصرف غذاهای حاوی سلنیوم

سلنیوم یکی از عناصر ضروری جهت سلامت مغز است. نتایج آزمایشات نشان داده مصرف سلنیوم به ثبات خلق و خو و کاهش علائم اضطراب و افسردگی کمک می کند. از این رو بیماران دو قطبی حتما باید منابع غذایی حاوی سلنیوم را در برنامه غذایی روزانه خود داشته باشند یا روزانه از مکمل های حاوی سلنیوم استفاده کنند. دانه‌ها، ماهی تن، ماهی ساردین، گوشت ران گوساله، میگو، استیک، بوقلمون و جگر گوساله از جمله مواد غذایی سرشار از سلنیوم هستند.

مصرف غذاهای حاوی منیزیم

منیزیم نیز یکی از عناصر ضروری در رژیم غذایی روزانه بیماران دو قطبی است. منیزیم موجب تعادل سیستم عصبی و کاهش علائم سرخوشی در بیماران دو قطبی می شود.  حبوباتی همچون لوبیا چیتی، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا قرمز، عدس و انواع مغزها مانند مغز بادام، پسته و بادام زمینی سرشار از منیزیم هستند. علاوه بر مواد غذایی استفاده از مکمل های حاوی منیزیم نیز می توانند نیاز روزانه بدن را تامین کنند.

مصرف غذاهای حاوی تریپتوفان

یکی دیگر از مواد ضروری در رژیم غذای بیماران دو قطبی، آمینو اسیدی به نام تریپتوفان است که در گوشت بوقلمون، پنیر و تخم مرغ وجود دارد. این ماده علاوه بر اثر خواب آوری به تثبیت خلق و خو نیز کمک می کند. همچنین باعث افزایش ترشح سروتونین شده و موجب کاهش علائم بیماری خواهد شد.

 

 

مصرف مواد غذایی حاوی پروبیوتیک

بیماران دو قطبی اکثرا دچار التهاب می شوند. از این رو مصرف پروبیوتیک ها می تواند یکی از منابع غذایی مهم در برنامه غذایی بیماران دو قطبی باشد. چرا که یکی از اثرات مصرف پروبیوتیک ها در بدن کاهش التهاب است. پروبیوتیک ها  علاوه بر اینکه موجب آزاد شدن هورمون استرس نوراپی‌نفرین در بدن می شوند ترشح سروتونین در بدن را نیز افزایش داده و به ایجاد آرامش در فرد کمک می کنند. ماست، کفیر، کیمچی، میسو و کامبوچا از جمله منابع غذایی سرشار از پروبیوتیک هستند.

مصرف دمنوش های گیاهی

استفاده از گیاهان دارویی به صورت دمنوش یکی دیگر از راه های کاهش علائم بیماری دو قطبی است. گیاهانی همچون بابونه قرن هاست به عنوان یک داروی موثر جهت ناراحتی های معده، اضطراب و بی‌خوابی استفاده می شود. تحقیقات نشان داده دمنوش بابونه در کاهش اضطراب و افسردگی بیماران دو قطبی بسیار موثر است.

مصرف شکلات تلخ

شکلات تلخ حاوی ترکیبات آرامش بخشی است که می تواند به کاهش استرس در فرد کمک کند.

مصرف زعفران

زعفران ادویه ای پرخاصیت است که به سبب ترکیبات آرامش بخش و نشاط آور، ضد افسردگی است و میزان تاثیر آن در کاهش علائم افسردگی در حد داروهای شیمیایی قوی همچون فلوکستین یا پروزاک است.

 

نکات تغذیه ای بیماران دو قطبی

 

مصرف چه مواد غذایی برای بیماران دو قطبی مضر است؟

مصرف برخی از مواد غذایی توسط بیماران دو قطبی، موجب تشدید علائم بیماری خواهد شد. همچنین استفاده همزمان برخی از مواد غذایی با داروهای کنترل کننده بیماری تداخل دارد. در زیر برخی از مهمترین مواد غذایی که بیماران دو قطبی باید از مصرف آن اجتناب کنند بیان شده است:

  • مصرف نوشیدنی های حاوی الکل و کافئین
  • مصرف مواد غذایی حاوی تیرامین مثل پنیر کهنه، گوشت‌های فرآوری شده، لوبیای سویا و میوه خشک
  • مصرف غذاهای حاوی قند به خصوص مواد غذایی فرآوری شده
  • مصرف گریپ فروت و آب گریپ فروت

 

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *