اهمیت مصرف مولتی ویتامین مینرال در دوره شیردهی

اهمیت مصرف مولتی ویتامین مینرال در دوره شیردهی

دوره شیردهی از جمله دوره های مهم، شیرین …

0 نظر

20 اسفند, 1399

دوره شیردهی از جمله دوره های مهم، شیرین و در عین حال سخت برای مادران است. در این دوره خانم ها تازه دوره بارداری و زایمان را طی کرده اند و بسیار حساس و شکننده اند. از سوی دیگر اضافه شدن یک نوزاد به جمع خانواده و مسئولیت های جدیدی که برای مادر به جود آمده است ممکن است او را تحت فشار قرار دهد. در طی دوره بارداری جنین تمام ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و نمو خود را از بدن مادر می گیرد. در زمان زایمان یک زن خون زیادی را از دست می دهد. در دوره شیردهی نیز اضافه شدن مسئولیت های جدید، نگرانی های متعدد مادر از سلامت نوزاد خود، گریه و بی قراری نوزاد در روزها اول تولد و… همگی می توانند منجر به ضعیف و حساس شدن خانم ها شود. به همین علت تغذیه یک زن در دوره شیردهی نیز باید به اندازه دوره بارداری جدی گرفته شده و خانم ها باید از انواع مواد غذایی مفید استفاده کنند. حال ممکن است به علت مواردی مانند استرس، بی خوابی، نداشتن وقت برای تهیه غذای مناسب، نگرانی از افزایش وزن و… یک خانم تغذیه درستی در دوره شیردهی نداشته باشد. اینجاست که اهمیت و ضرورت مصرف مولتی ویتامین مینرال در دوره شیردهی مشخص می شود.

 

اهمیت مصرف مولتی ویتامین مینرال در دوره شیردهی

 

مولتی ویتامین مینرال چیست

مولتی ویتامین مینرال یک مکمل غذایی به شکل قرص، پودر، پاستیل، کپسول، مایع و یا حتی داروی تزریقی است که شامل بخش زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن انسان است. این مکمل معمولا حاوی ویتامین C، ویتامین K، ویتامین D، ویتامین A ، ویتامین E، ویتامین های گروه B، روی، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، پتاسیم، ید و سلنیوم است. ترکیب مولتی ویتامین های مینرال بسته به سن، جنس و میزان نیاز بدن متفاوت است و بهتر است هر فردی با مشورت پزشک و بسته به نیاز بدن خود از چنین مکمل هایی استفاده نماید.

مهم ترین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن در دوره شیردهی

تغذیه مادر در دوره شیردهی تاثیری بر کیفیت شیر مادر ندارد زیرا شیر مادر با هر نوع تغذیه ای حاوی تمام مواد مورد نیاز برای بدن کودک هست. تغذیه در این دوره تنها برای حفظ سلامت خود مادر ضروری است. همانطور که گفته شد در این دوره نیز مانند دوران بارداری بدن به انواع گروه های ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد اما مصرف برخی از ویتامین ها و مواد معدنی در دوره شیردهی ضروری است.

کلسیم یکی از مهم ترین مواد معدنی است که بدن خانم ها در شیردهی به آن نیاز دارد زیرا کودک مقدار زیادی کلسیم برای استخوان سازی نیاز دارد و آن را از بدن مادر می گیرد. عدم مصرف کلسیم در این دوره خانم ها را در معرض دردهای استخوانی و پوکی استخوان قرار می دهد. مصرف ویتامین D نیز در این دوره برای حفظ تعادل سطح کلسیم بدن لازم است. آهن از جمله عناصر ضروری مورد نیاز بدن یک زن در دوره شیردهی است زیرا بدن خانم ها هنگام زایمان مقدار زیادی خون از دست می دهد و آن ها را در معرض کم خونی قرار می دهد. ویتامین C نیز یکی از ویتامین های مورد نیاز بدن در شیردهی است که باعث پیشگیری از ابتلا به عفونت های زنانه و افزایش شیر مادر می شود. مصرف ویتامین های گروه B نیز به افزایش میزان شیر مادر و افزایش انرژی بدن کمک می کند.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *