معرفی مهم ترین مواد غذایی حاوی پروبیوتیک

معرفی مهم ترین مواد غذایی حاوی پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ ها دسته ای از باکتری ها و …

0 نظر

19 فروردین, 1400

پروبیوتیک‌ ها دسته ای از باکتری ها و مخمرهای مفید جهت تامین سلامت بدن هستند که موجب عملکرد صحیح دستگاه گوارش شده و به طور موثری در تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود افسردگی، شادابی پوست، پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و جذب بهتر ویتامین ها در بدن نقش دارند.

مزایای مصرف برای بدن

مصرف کافی پروبیوتیک‌ از بروز بیماری های گوارشی، مشکلات پوستی، بیماری های ویروسی و خود ایمنی پیشگیری می کند. همچنین تاثیرات موثری در بدن به وجود می آورند که شامل موارد زیر است :

  • کنترل فشار خون بالا
  • کاهش وزن
  • بهبود بیماری های پوستی
  • شادابی و جوانی پوست
  • بهبود یبوست
  • کاهش آلرژی
  • کاهش بیماری های التهابی روده ای

آشنایی با منابع غذایی حاوی پروبیوتیک

بدن به راحتی می تواند پروبیوتیک‌ مورد نیاز خود را از طریق مواد غذایی یا مکمل های حاوی پروبیوتیک‌ بدست آورد. بعضی از منابع غذایی سرشار از پروبیوتیک‌ می باشند که عبارتند از :

 

 

معرفی مهم ترین مواد غذایی حاوی پروبیوتیک

 

ماست

معروف ترین ماده غذایی حاوی پروبیوتیک‌ ماست است. پروبیوتیک موجود در ماست می تواند مشکلات گوارشی نظیر نفخ و اسهال را کنترل کند، فشار خون را کاهش دهد، به حفظ سلامت استخوان ها کمک کند و در کودکان می تواند موجب کاهش اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها گردد. اما میزان پروبیوتیک‌ در همه ماست ها به یک اندازه نیست. و در هنگام تهیه ماست حتما باید به پروبیوتیک بودن آن توجه شود.

کفیر

نوشیدنی سرشار از پروبیوتیک‌ است که از تخمیر حاصل از شیر و قارچ کفیر بدست می آید و قدمت تاریخی دارد. این نوشیدنی سرشار از ویتامین‌های گروه B، کلسیم، منیزیم، فسفر و ویتامین K است که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت ها، حفظ سلامت استخوان ها، بهبود هضم غذا، رفع اختلالات خواب و درمان افسردگی می شود.

کلم ترش غیر پاستوریزه

کلم ترش در صوتی که به روش غیر پاستوریزه تولید شده باشد، سرشار از پروبیوتیک‌ است زیرا در طی فرآیند پاستوریزه شدن تمام باکتری های پروبیوتیک‌ آن از بین می روند. کلم ترش غیر پاستوریزه موجب تقویت سیستم ایمنی و دفع عفونت از بدن می شود.

خیار شور

خیار شور نیز می تواند یکی از منابع غذایی حاوی پروبیوتیک‌ باشد به شرط آنکه در مرحله تولید آن از سرکه استفاده نشده و تنها در آب و نمک به عمل آمده باشد. در این صورت منبع غنی از پروبیوتیک‌ و ویتامین K و کلسیم است که موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود و از لخته شدن خون نیز جلوگیری می کند.

آبدوغ سنتی

آبدوغ سنتی که تنها در طی فراینده کره گیری و خامه گیری به دست می آید نیز یکی از نوشیدنی های سرشار از پروبیوتیک‌ است که حاوی ویتامین های و مواد مغذی همچون ویتامین B12، ریبوفلاوین، کلسیم و فسفر می باشد.

پنیر نرم

تمام پنیر ها حاوی پروبیوتیک‌ می باشند اما این پروبیوتیک‌ در مسیر معده و روده از بین می روند. تنها پروبیوتیک‌ های انواع خاصی از پنیر همچون پنیر گودا، موزارلا و چدار می توانند مقاومت کرده و باقی بمانند. که این پروبیوتیک‌ ها نقش بسزایی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.

تمپه

تمپه یکی دیگر از محصولات پروبیوتیک‌ است که از تخمیر سویا بدست می آید. پروتئین بالایی دارد و جایگزین بسیار مناسبی برای گوشت است.

 

معرفی مهم ترین مواد غذایی حاوی پروبیوتیک

 

مکمل های حاوی پروبیوتیک

استفاده از مکمل های حاوی پروبیوتیک در کنار مواد غذایی نیز یکی از روش های تامین پروبیوتیک مورد نیاز بدن است که حتما باید طبق تجویز پزشک مصرف شود.

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *