عوارض برنزه کردن و معرفی بهترین روش برای این کار

عوارض برنزه کردن و معرفی بهترین روش برای این کار

چند سالی است که برنزه کردن به خصوص …

0 نظر

21 فروردین, 1400

چند سالی است که برنزه کردن به خصوص بین اروپایی های سفید پوست بسیار باب شده است. در کشور ما نیز علاقه مندان به برنزه کردن کم نیستند. در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین روش های برنزه کردن و عوارض آن ها بپردازیم.

عوارض برنزه کردن

  • سرطان پوست
  • آسیب به چشم
  • آسیب به سیستم ایمنی بدن
  • آفتاب سوختگی
  • پیری زودرسم

حال به معرفی روش های مختلف برای برنزه کردن می پردازیم.

برنزه کردن با آفتاب

برنزه کردن پوست با آفتاب رایج ترین روش برای انجام این کار است برای دسترسی به بهترین نتیجه از طریق این روش باید ساعاتی از روز را انتخاب کنید که پرتوهای نور خورشید دارای قدرت بیشتری هستند. تشخیص اینکه کدام ساعات از روز برای برنزه کردن مناسب است بسته به محل زندگی فرد دارد اما به طور کلی بین ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر پرتوهای نور خورشید در قوی ترین حالت خود قرار دارند. با نزدیک شدن به ظهر پرتوهای نور خورشید به سطح زمین نزدیک تر شده و قدرت آن ها چند برابر می شود.

هنگام برنزه کردن با نور خورشید لازم است که حتما از کرم ضد آفتاب استفاده شود همچنین نوشیدن مقدار زیادی آب برای پیشگیری از گرما زدگی نیز توصیه شده است.

عوارض برنزه کردن با نور خورشید

نور خورشید دارای پرتوهای خطرناک UVA و UVB است اگر پوست انسان به مدت طولانی در معرض این پرتوها قرار بگیرد DNA سلول های پوستی شدیدا مورد آسیب قرار گرفته و فرد در معرض ابتلا به سرطان به خصوص سرطان ملانوما قرار می گیرید. از علائم این نوع سرطان می توان به ضایعات پوستی، لک‌های تیره و خال‌هایی که تغییر رنگ یا اندازه داده‌اند، اشاره کرد.

از دیگر مضرات برنزه کردن به این روش می توان لک، جوش و چین و چروک زودرس را نام برد. همچنین در روش برنزه کردن با نور خورشید اگر از عینک آفتابی استفاده نشود ممکن است به چشم ها آسیب برسد. در پایان باید خاطر نشان کرد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض پرتوهای مضر خورشید سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و احتمال بروز بیماری و حساسیت را بالا می برد.

عوارض برنزه کردن و معرفی بهترین روش برای این کار

استفاده از دستگاه سولاریوم

دستگاه سولاریوم نوعی دستگاه برای برنزه کردن پوست است که دارای یک تخت و لامپ هایی است که از آن پرتوهای فرابنفش ساطع می شود. هنگام قرار گیری در این دستگاه بدن در مدت زمان کوتاهی در معرض حجم زیادی از پرتوهای فرابنفش قرار می گیرد. از مزایای این روش این است که شخص می تواند تعیین کند که مایل است پوست او تا چند درجه تیره تر شود.

عوارض دستگاه سولاریوم

پرتوهای فرابنفش در روش سولاریوم 3 برابر شدیدتر از نور خورشید با پوست برخورد می کنند در نتیجه این روش دارای عوارض شدیدتری نسبت به نور خورشید است و احتمال بروز آسیب های پوستی و سرطان پوست چند برابر بیش تر است و هرگز به افراد زیر 18 سال، افراد دارای پوست حساس و کسانی که دارای تعداد زیادی لک و خال بر روی پوست خود هستند توصیه نمی شود.

استفاده از کرم و لوسیون برنز کننده

روش بعدی برای برنزه کردن پوست استفاده از انواع کرم، لوسیون و اسپری برنزه کننده است. ماده اصلی که در این محصولات وجود دارد دی هیدروکسی استون نام دارد. طبق تحقیقات این روش عوارض خاصی ندارد اما گفته شده که استفاده طولانی مدت از این روش ممکن است باعث اختلالات هورمونی شود.

عوارض استفاده از کرم  لوسیون برنزه کننده

همانطور که گفته شد این روش در برابر روش های قبلی ایمن تر بوده و عوارض خاصی ندارد اما اگر فرد درست از این محصولات استفاده نکند ممکن است مشکل ناهماهنگی رنگ پوست در او ایجاد شود. بعضی از این دسته از محصولات نیز ممکن است باعث رنگی شدن لباس شوند.

روش طبیعی برنزه کردن پوست

شاید عجیب به نظر برسد اما با استفاده از مواد طبیعی مانند قهوه، روغن نارگیل و روغن زیتون نیز می توان پوست را برنزه کرد که البته این روش ها نیز دارای عوارض خاص خود هستند.

عوارض برنزه کردن پوست با روش طبیعی

پس از استفاده از موادی مانند قهوه، آب هویج، دلستر و روغن‌های گیاهی، پوست حساس شده و اگر در معرض نور خورشید قرار بگیرید دچار آسیب و واکنش های آلرژیک می شود. فیتوفتودرماتیت نوعی مشکل پوستی است که در اثر استعمال مواد طبیعی بر روی پوست و قرار گرفتن در برابر نور خورشید به وجود می آید و سبب قرمزی پوست و حتی عوارض شدیدتر بر روی پوست می شود.

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *