علت ریزش موی غیر طبیعی و نحوه ی تشخیص آن

علت ریزش موی غیر طبیعی و نحوه ی تشخیص آن

همه ما دوست داریم که موهای پرپشت و …

0 نظر

9 فروردین, 1400

همه ما دوست داریم که موهای پرپشت و زیبایی داشته باشیم اما گاهی بر اثر عوامل گوناگونی مو دچار ریزش شدید می‌شود. ریزش مو امری کاملاً طبیعی است ولی اگر این ریزش مو در مدت زمان کوتاهی با شدت زیاد باشد غیرطبیعی و نگران کننده است. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چگونه تشخیص دهیم ریزش مو طبیعی است یا غیر طبیعی؟ چه راهکارهایی برای پیشگیری از ریزش موی غیر طبیعی وجود دارد؟

ریزش موی طبیعی و ریزش موی غیر طبیعی

به طور طبیعی بعد از پایان دوره استراحت مو حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو روزانه می ریزد در بعضی موارد حتی به ۲۰۰ عدد نیز می‌رسد این هم کاملاً طبیعی است و هیچ گونه تغییری در ظاهر کلی موها ایجاد نمی‌کند. اما گاهی ریزش مو به صورت تکه ای اتفاق می‌افتد و به بیش از ۲۰۰ عدد تار مو  در روز می‌رسد. هنگامی که این اتفاق رخ می‌دهد باید به دنبال علت ریزش مو بود

علت ریزش موی غیر طبیعی و نحوه ی تشخیص آن

علت ریزش مو

  • ژنتیک
  • استرس و اضطراب
  • تغییرات هورمونی
  • تغذیه ی نامناسب
  • مصرف دارو از جمله داروهای شیمی درمانی
  • بالا رفتن سن

روش های درمان

تغذیه مناسب: استفاده از پروتئین و سبزیجات در رژیم غذایی می‌تواند تا حد قابل توجهی از ریزش مو جلوگیری کند اما اگر به هر دلیلی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز را نمی توانید از طریق مواد غذایی دریافت کنید استفاده از مکمل‌های غذایی گزینه مناسبی برای رفع مشکل است.

محصولات ضد ریزش مو:  در کنار یک رژیم غذایی مناسب می توان از محصولات ضد ریزش مو نیز کمک گرفت ماینوکسیدیل یکی از شناخته شده ترین فرآورده ای است که به صورت موضعی برای رفع ریزش مو به کار می‌رود.

اگر ریزش مو بر اثر استرس و اضطراب ایجاد شده باشد بلافاصله پس از برطرف شدن استرس و اضطراب ریزش مو قطع خواهد شد و موهای ریخته شده دوباره شروع به رشد خواهند کرد اما برای پیشگیری از ریزش مو در اثر عوامل استرس زا راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  • مدیتیشن و یوگا
  • ورزش منظم
  • مراجعه به روانشناس یا روانپزشک
  • بررسی سطح هورمون های بدن

گاهی ریزش مو مربوط به بیماری‌های خاص و مصرف دارو است. اگر قبلا ریزش مو نداشته اید و به یکباره دچار ریزش مو شدید به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایشات لازم از سلامتی خود اطمینان حاصل کنید به طور مثال بیماری کم کاری تیروئید موجب ریزش موی غیرطبیعی می‌شود که باید تحت نظر پزشک این موضوع کنترل شود. گاهی مصرف بعضی از داروها نیز منجر به ریزش مو می‌شود از جمله داروهای ضد افسردگی که در این صورت پزشک معالج می‌تواند داروی مناسب دیگری را برای شما جایگزین کند. همچنین داروهای شیمی درمانی منجر به ریزش مو می شوند که پس از پایان دوره شیمی درمانی این مشکل برطرف می شود و مو دوباره رشد خواهد کرد.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *