رژیم های غذایی مناسب پاکسازی کبد

رژیم های غذایی مناسب پاکسازی کبد

کبد یکی از مهمترین ارگان های بدن با …

0 نظر

8 فروردین, 1400

کبد یکی از مهمترین ارگان های بدن با وزن حدود ۲ کیلوگرم در فرد بالغ است. این ارگان وظیفه دارد بیش از ۵٠٠ عملکرد حیاتی در بدن انسان انجام دهد که در صورت بروز مشکل در این بخش از بدن، مشکلات حیاتی و مهمی در سلامتی فرد بروز پیدا خواهد کرد. در این مقاله به بررسی رژیم های غذایی مناسب جهت پاکسازی کبد می پردازیم.

وظایف مهم کبد

برای درک بهتر اهمیت کبد،  ابتدا به بررسی برخی وظایف مهم کبد می پردازیم. یکی از وظایف مهم کبد تولید و ذخیره مواد معدنی و ویتامین ها است؛  اما کبد وظایف دیگری نیز دارد که عبارتند از:

  •  دفع سمومی مانند نیکوتین و الکل از خون و همچنین گلبول های قرمز آسیب دیده
  • تولید گلیکوژن از قند های غذا به منظور ذخیره سازی
  • تبدیل گلیکوژن به گلوکز برای تأمین انرژی بدن
  • آماده سازی پروتئین ها و اسید های آمینه اضافی برای دفع از طریق ادرار
  • تولید یک سری مواد شیمیایی و از همه مهمتر صفرا، برای تسهیل تجزیه چربی در روده

پاکسازی کبد با رژیم غذایی

برخی مواد غذایی سمومی که موجب انسداد کبد می شوند را دفع می کنند. این عمل باعث بهبود عملکرد کبد و کاهش وزن می شود. مکمل های مخصوص پاکسازی کبد مانند قرص لیورکر هلث اید و طیف وسیعی از مواد غذایی به این منظور استفاده می شوند. این مواد غذایی را به عنوان “سم زدا” می توان طبقه بندی کرد.

دانشمندان معتقدند ارگان های بدن انسان مخصوصا کبد، به پاکسازی و سم زدایی برای بهبود عملکرد احتیاج دارند. از آنجایی که اغلب رژیم های غذایی مخصوص پاکسازی کبد، سمومی که ما از طریق مواد غذایی وارد بدن خود می کنیم را از بین می برند؛ بنابراین به کاهش وزن و تناسب اندام کمک می کنند.

رژیم های غذایی مناسب پاکسازی کبد،  اغلب تأکید به مصرف مواد غذایی سالم و ارگانیک دارند؛  اغلب توصیه به کاهش و حتی قطع مصرف قند،  الکل، کافئین و غذاهای چرب دارند و مصرف بیشتر آب، غلات، میوه و سبزی های تازه توصیه می شود. غذاهای فرآوری شده مانند کالباس، سوسیس، تنقلاتی نظیر چیپس و پفک، و همچنین نوشیدنی های گازدار و مواد نگهدارنده موجود در برخی غذاها، به کبد آسیب جدی می زنند و حتی می توانند باعث بیماری “کبد چرب” شوند. به‌ عبارت ‌دیگر، این رژیم ‌ها بیشتر بر مصرف غذاهای غیر فرآوری شده تمرکز می‌کنند.

مواد غذایی مناسب پاکسازی کبد    

اگر رژیم های غذایی پاکسازی کبد را بشناسید و به کار ببرید، تغییرات مثبتی در سبک زندگی و سلامتی  خود ایجاد کرده اید. در ادامه به معرفی و بررسی چند نمونه از این مواد غذایی می پردازیم.

چای سبز

همانطور که می دانید چای سبز از جهات مختلفی برای بدن مفید است؛ شواهد علمی نشان می دهد چای سبز فواید متعددی برای کبد دارد. در یک مطالعه گفته شده نوشیدن روزی ۵ تا ۱٠ فنجان چای سبز، موجب بهبود عملکرد کبد و ارتقاء سلامتی می شود. چای سبز حاوی آنتی اکسیدان قوی به نام کاتچین است که خاصیت سم زدایی دارد و باعث پاکسازی کبد می شود.

سبزی های صلیبی یا چلیپایی

سبزی های صلیبی یا چلیپایی برای پاکسازی کبد مفید هستند. حتما می پرسید این نوع سبزی ها در ایران وجود دارد؟ پاسخ مثبت است. کلم بروکلی، جوانه بروکسل، گل کلم، کلم، شلغم و تربچه در این دسته قرار دارند و منبع گلوتاتیون هستند. این گیاهان کمک به دفع عوامل سرطان زا و سایر سموم نیز می کنند.

زردچوبه

قرن هاست که هندی ها از زردچوبه علاوه بر ادویه و رنگدانه، برای اهداف دارویی استفاده می کنند. ماده مؤثره موجود در زردچوبه کورکومین است که خواص زیادی دارد. زردچوبه آنزیم های دفع کننده سموم را تحریک می نمایند، هم چنین آنتی اکسیدان هایی دارد که باعث ترمیم سلول های کبدی و پاکسازی کبد می شوند و باعث تقویت عملکرد کبد ( تولید صفرا و سم زدایی) می شود.

مرکبات

مرکبات سرشار از ویتامین سی هستند و سیستم ایمنی را تقویت می نمایند؛ مرکبات باعث پاکسازی کبد نیز می شوند. یکی از بهترین مرکبات، گریپ فروت است؛ گریپ فروت آنتی اکسیدان های نارنین و نارژینین دارد که از کبد  محافظت می نمایند.

پاکسازی کبد

چغندر

چغندر سرشار از ویتامین سی و فیبر است که به پاکسازی دستگاه گوارش کمک می کند. با خوردن چغندر مواد سمی سریعتر تجزیه و دفع می شوند. افزودن چغندر به رژیم غذایی برای پاکسازی کبد بسیار مفید است.

سیر

سیر حاوی مقدار زیادی گوگرد است؛ گوگرد آنزیم های کبدی را تحریک می کند و آنزیم ها باعث دفع سموم از بدن می شوند.  هم چنین سیر حاوی سلنیوم است که از کبد محافظت می نماید. بنابراین سیر یک ماده غذایی بسیار مفید در پاکسازی کبد است.

روغن زیتون

یکسری روغن های ارگانیک نظیر روغن زیتون برای پاکسازی کبد بسیار مناسب هستند. هم چنین برای درمان کبد چرب مفید است زیرا چربی موجود در کبد را کاهش می دهد.

مواد ممنوع در رژیم غذایی پاکسازی کبد

مواد غذایی ممنوع  در رژیم غذایی مناسب پاکسازی کبد عبارتند از:

  •  گوشت قرمز
  • فست فود ها
  • غذاهای کنسرو شده
  • روغن فرآوری شده
  • نوشیدنی های حاوی کافئین و گازدار
  • شیرینی جات
  • نوشیدنی الکلی
  • کره

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *