بررسی تاثیر ویتامین B1 در کاهش وزن و لاغری

بررسی تاثیر ویتامین B1 در کاهش وزن و لاغری

اولین ویتامین کشف شده از ویتامین های گروه …

0 نظر

25 فروردین, 1400

اولین ویتامین کشف شده از ویتامین های گروه B، ویتامین B1 یا تیامین است که نقش بسزایی در عملکرد صحیح قسمتهای حیاتی بدن دارد. ویتامین B1 نقش مهمی در سوخت و ساز بدن و تبدیل مواد غذایی به انرژی دارد. همچنین یکی از مواد ضروری برای فعالیت صحیح مغز، سیستم عصبی، قلب و ریه است و می تواند باعث رفع خستگی، درمان افسردگی، اضطراب، زودرنجی و تند خویی شود. در ادامه به بررسی نقش ویتامین B1 در کاهش وزن و لاغری می پردازیم.

 نقش ویتامین B1 در کاهش وزن و لاغری

تمام ویتامین های گروه B به خصوص ویتامین B1 در فرایند سوخت و ساز بدن و تبدیل کربوهیدرات ها به انرژی نقش دارند. کاهش سطح ویتامین B1 در بدن باعث اختلال در متابولیسم بدن شده و  منجر به بروز چاقی و افزایش وزن می شود. حال آنکه اگر بدن به میزان کافی ویتامین B1 دریافت کند، متابولیسم چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها در بدن به خوبی انجام شده و به لاغری اندام ها سرعت می بخشد. اما باید به این نکته توجه کرد که الزاما خوردن قرص ویتامین B1 باعث لاغری نمی شود. بلکه وجود مقدار کافی ویتامین B1 به سوخت و ساز صحیح بدن که منجر به لاغری می شود کمک می کند.

زمان مناسب مصرف ویتامین B1 جهت کاهش وزن

ویتامین B1 را در هر ساعت از روز می توان مصرف کرد اما جهت اثر بخشی باید به طور منظم و در ساعت معینی از شبانه روز مصرف شود.

میزان دوز مصرفی ویتامین B1 جهت لاغری

میزان دوز مصرفی ویتامین B1 تنها توسط پزشک تعیین می شود. اما به طور کلی برای زنان بزرگسال بالای 18 سال روزانه 1.1 میلی گرم و برای مردان بزرگسال بالای 18 سال روزانه 1.2 میلی گرم توصیه می شود. همچنین در صوتی که فرد به طور خفیف دچار کمبود ویتامین B1 شود روانه به 25 تا 100 میلی گرم ویتامین B1 نیاز دارد و اگر به شدت دچار کمبود این ویتامین گردد، روزانه 2 تا 3 نوبت و در هر نوبت 100 میلی گرم ویتامین B1 تجویز می شود.

 

بررسی تاثیر ویتامین B1 در کاهش وزن و لاغری

 

تاثیر مصرف ویتامین B1 در وزن نرمال

ویتامین B1 با تنظیم سوخت و ساز بدن به رفع سوء هاضمه، بی اشتهایی و سوزاندن کالری های اضافه در بدن کمک کرده و باعث می شود فرد وزن متعادلی داشته باشد.

معرفی منابع مهم ویتامین B1

ویتامین B1 از گروه ویتامین های محلول در آب است و در بدن تولید نمی شود. اما بدن به سه روش می تواند ویتامین B1 مورد نیاز خود را تامین کند :

  1. از طریق مواد غذایی
  2. مصرف قرص ویتامین B1
  3.  مصرف مکمل های غذایی حاوی ویتامین B1

در صورتی که بدن با کمبود شدید ویتامین B1 مواجه نباشد تنها از طریق مصرف روزانه مواد غذایی حاوی ویتامین B1 می توان نیاز بدن را تامین کرد. مهم ترین منابع غذایی حاوی ویتامین B1 شامل موارد زیر است :

  • دانه های روغنی مثل آفتابگردان، سویا و تخم کتان
  • ماهی به خصوص از نوع چرب مانند ماهی سالمون
  • سبزیجاتی مثل اسفناج، کلم و هویج
  • لبنیات
  • انواع آجیل ها مثل گردو، فندق و بادام
  • تخم مرغ
  • برنج قهوه ای
  • جگر
  • حبوبات مثل نخود و لوبیا
  • نان های سبوس دار
  • جوانه های غلات مثله جوانه گندم

 

بررسی تاثیر ویتامین B1 در کاهش وزن و لاغری

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *