استفاده از پروبیوتیک ها برای کاهش وزن

استفاده از پروبیوتیک ها برای کاهش وزن

پروبیوتیک به دسته ای از میکروارگانیسم ها گفته …

0 نظر

25 اردیبهشت, 1400

پروبیوتیک به دسته ای از میکروارگانیسم ها گفته می شود که وجود آن ها در بدن ضروری است. این میکروارگانیسم ها در منابعی مانند مواد غذایی تخمیری و همچنین به صورت مکمل جهت مصرف وجود دارند. از جمله فواید پروبیوتیک ها برای بدن می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، حفظ سلامت قلب و عروق و بهبود عملکرد دستگاه گوارش اشاره کرد.

مطالعات زیادی در مورد تاثیرات پروبیوتیک ها بر کاهش و افزایش وزن انجام شده که نتایج متفاوتی دارند و طبق برخی از آن ها پروبیوتیک ها باعث کاهش وزن و طبق برخی دیگر باعث افزایش وزن می شوند. در واقع می توان گفت این سویه پروبیوتیک است که مشخص می کند که آن پروبیوتیک باعث افزایش وزن می شود یا کاهش.

تاثیر باکتری های روده بر تنظیم وزن

در دستگاه گوارش ما تعداد زیادی میکروارگانیسم وجود دارند که برخی از آن ها باعث ساخت ویتامین هایی مانند K و B می شوند. همچنین پروبیوتیک ها در تجزیه فیبرهای غیر قابل هضم و تبدیل آن ها به اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه مانند بوتیرات نقش دارند.

باکتروئیدها و فرمیکوت ها دو سویه اصلی از پروبیوتیک های موجود در روده هستند که حفظ تعادل بین میزان این دو سویه باکتری باعث تنظیم وزن بدن می شود. طی یک سری تحقیقات مشخص شده است که میزان فرمیکوت ها نسبت به باکتروئید ها در بدن افراد چاق بیشتر است. در مطالعه ای دیگر پژوهشگران پروبیوتیک های موش های چاق را به بدن موش های لاغر وارد کردند و مشاهده کردند که موش های لاغر نیز چاق شدند!

استفاده از پروبیوتیک ها برای کاهش وزن

لاکتوباسیلوس گاسری موثرترین پروبیوتیک در کاهش وزن

پژوهشگرات تحقیقات زیادی را روی پروبیوتیک های مختلف انجام داده اند و متوجه شده اند که در بین همه پروبیوتیک ها لاکتوباسیلوس گاسری بیش ترین تاثیر را در کاهش وزن دارد. در یک مطالعه مشخص شد که مصرف 12 هفته لاکتوباسیلوس گاسری در افرادی که از چاقی شکم رنج می برند باعث کاهش چشمگیر میزان چربی در قسمت شکم و ران ها می شود اما اگر مصرف این پروبیوتیک قطع شود پس از یک ماه چربی های شکم و ران مجددا بر می گردند.

سایر سویه های موثر در کاهش وزن

غیر از لاکتوباسیلوس گاسری سویه های دیگری از پروبیوتیک ها مانند لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم نیز می توانند طی دو ماه به کاهش چربی های انباشته شده در ناحیه شکم و پهلو کمک کنند.

پروبیوتیک های موثر در پیشگیری از افزایش وزن

برخی از افراد گمان می کنند که برای لاغر شدن تنها باید برای کاهش وزن تلاش کنند در صورتی که پیشگیری از چاق شدن نیز امری بسیار ضروری در زمینه لاغری است. پژوهشگران مطالعه ای 4 هفته ای انجام دادند و طی آن متوجه شدند که مصرف نوعی پروبیوتیک به نام VSL#3 در افرادی که از رژیم غذایی با کالری بالا استفاده می کنند به طور قابل توجهی از تجمع چربی و افزایش وزن پیشگیری می کند اما تاثیری بر روی حساسیت به انسولین یا متابولیسم آنها ندارد.

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *