کوکیوتن CoQ10 چه خواصی دارد؟

کوکیوتن CoQ10 چه خواصی دارد؟

کوکیوتن (CoQ10) یکی از مهمترین عناصر بدن می …

0 نظر

31 خرداد, 1400

کوکیوتن (CoQ10) یکی از مهمترین عناصر بدن می باشد که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و سلول های بدن را در برابر رادیکال های آزاد مقاوم می کند و مانع پیری سلول ها می شود. این ماده به صورت طبیعی در بدن تولید می شود و کمبود آن در بدن رابطه ی مستقیمی با استرس اکسیداتیو، فعالیت رادیکال های آزاد، سرطان، دیابت، بیماری های قلبی و فیبرومیالژیا دارد، و به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد، امروزه مکمل های حاوی CoQ10 جزو بهترین و پرطرفدارترین مکمل های ضد پیری شناخته شده اند.

کوکیوتن چیست؟

یک ترکیب مهم در بدن است که همانند یک آنتی اکسیدان عمل می کند. کوکیوتن توسط بدن تولید می شود و در تنظیم فشار خون، انتقال الکترون ها، تولید انرژی سلول ها نقش بسزایی دارد.

کوکیوتن چه وظایفی دارد؟

برای فراهم نمودن انرژی داخلی سلول ها، میتوکندری مواد مغذی و چربی ها را جذب می کند و با تجزیه ی آن ها، انرژی مورد نیاز سلول ها را تامین می کند. حضور کوکیوتن نیز برای انجام این فرآیند و تولید انرژی داخلی سلول ها ضروری است. علاوه بر این، کوکیوتن همانند یک کوآنزیم عمل می کند و به سایر آنزیم ها کمک می کند تا هضم غذا بهتر انجام شود. این ماده از سلول های بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد نیز محافظت می کند. در زیر وظایف دیگر کوکیوتن به صورت مختصر بیان شده است:

  • موثر در تنظیم فشار خون
  • درمان سردردهای میگرنی
  • افزایش توان جسمی به هنگام ورزش
  • پیشگیری از گرفتگی عروق و تنظیم میزان کلسترول خون
  • تقویت قدرت باروری آقایان

کوکیوتن در سه حالت مختلف اکسیداسیون وجود دارد و از بدن در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می نماید. این ماده یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که جذب مواد مغذی را هم افزایش می دهد. طبق نتایج بدست آمده از تحقیقات، مصرف ویتامین E و C سبب افزایش میزان کوکیوتن در بدن می شود.

چرا مصرف مکمل های حاوی کوکیوتن لازم است؟

طبق نتایجی که از تحقیقات دانشگاه ایالتی اورگن بدست آمده، در صورتی که کوکیوتن در بدن تولید شود و فرد هم از مکمل های حاوی CoQ10 استفاده نماید، کوکیوتن به مقدار کافی در بدن ذخیره می شود و فرد دچار کمبود این کوآنزیم ضروری نمی شود.

کوکیوتن CoQ10 چه خواصی دارد؟

تنظیم فشار خون

باتوجه به نتایجی که از تحقیقات مختلف بدست آمده است، می توان گفت کوکیوتن همانند یک درمان کمکی به کاهش فشار خون کمک می نماید و سبب تنظیم آن می شود. بنابراین مصرف مکمل های حاوی کوکیوتن می تواند در تنظیم و کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک موثر باشد.

پیشگیری از پیری پوست

از مهمترین عوامل که سبب پیری می شوند، آسیب رادیکال های آزاد به سلول ها می باشد. کوکیوتن با داشتن اثرات آنتی اکسیدانی، قادر است رادیکال های آزاد را غیر فعال نماید و از پیری جلوگیری کند. اما میزان این ماده با افزایش سن در بدن کاهش پیدا می کند، بنابراین برای پیشگیری از پیری، لازم است از مکمل های حاوی کوکیوتن استفاده نمود.

 سلامت قلب و عروق

کوکیوتن از اکسید شدن کلسترول (LDL) جلوگیری می کند و از این طریق از رسوب چربی ها به درون دیواره ی رگ های قلبی پیشگیری می نماید. بنابراین در حفظ سلامت قلب و عروق هم موثر می باشد.

 

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *