داروی ویندسین و موارد مصرف آن

داروی ویندسین و موارد مصرف آن

داروی ویندسین از جمله داروی هایی است که …

0 نظر

20 مهر, 1400

داروی ویندسین از جمله داروی هایی است که در درمان انواع سرطان ها استفاده می شود. موارد مصرف و عوارض آن در ادامه بررسی می شود.

ویندسین یا ویندزین یکی از داروهایی است که به شکل آمپول و برای درمان بیماری‌هایی مانند لوسمی‌های حاد و برخی از تومورها مانند سرطان پستان و ریه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

داروی ویندسین پس از تزریق، عملیات متافاز میتوزها را متوفق می‌کند و با مبارزه با میکروتوبول‌ها سلول‌ها را از بین می‌برد. در ادامه به میزان مصرف و عوارض و هشدارهای این دارو می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

داروی ویندسین

همان‌طور که گفتیم موارد مصرف داروی ویندسین در درمان سرطان‌هایی مانند لوسمی و ریه است. از دیگر موارد مصرف این دارو می‌توان به لوسمی لنفونسیت حاد دوران کودکی اشاره کرد. عمر این دارو سه مرحله‌ای است و نیمه عمر آن حدود 20 ساعت خواهد بود. همچنین دارو از طریق مجاری کلیه دفع می‌گردد.

داروی ویندسین

عوارض جانبی و هشدارها

از جمله عوارض جانبی این دارو کم خونی و اختلال در پلاکت‌های خون است که ممکن است بیمار با مصرف دارو خونریزی بیرونی داشته باشد. مسمومیت کلیوی، نفروپاتی و ضعیف شدن مغز و استخوان از دیگر عوارض این دارو هستند.

در صورتی که بیمار دارای ضعف شدید حرکتی است نباید ویندسین مصرف نماید. همچنین از تزریق این دارو به داخل جمجمه باید خودداری شود. در دوران بارداری مصرف دارو به هیچ وجه توصیه نمی‌شود مگر آنکه فواید استفاده از آن بیش از مضراتش باشد. علت عدم مصرف دارو در بارداری این است که ویندسین مستقیماً از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد می‌شود.

بیمارانی که در حین مصرف این دارو دوره‌های رادیوتراپی می‌گذرانند باید در صورت بروز علائم ضعف شدید حرکتی از میزان دوز مصرفی خود بکاهند. از این دارو نباید همزمان با سایر داروهایی که فعالیت مغز و استخوان را تحت تاثیر قرار می‌دهند استفاده نمود چرا که منجر به تضعیف بیش از حد بیمار می‌گردد.

از مصرف داروی ویندزین با محلول‌هایی که در آنها فوروزماید وجود دارد اجتناب نمائید. در ادامه باید گفت که میزان مصرف این دارو و تجویز آن برعهده پزشک متخصص است و مصرف خودسرانه این دارو تحت هیچ شرایطی توصیه نمی‌شود.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *