بررسی تاثیر مصرف کراتین در ریزش موها

بررسی تاثیر مصرف کراتین در ریزش موها

یکی از مکمل های عضله سازی محبوب در …

0 نظر

28 اردیبهشت, 1400

یکی از مکمل های عضله سازی محبوب در بین بدنسازان و ورزشکاران مکمل غذایی کراتین است. کراتین علاوه بر عضله سازی، موجب بهبود سلامت بدن شده و در پیشگیری از ابتلا به بیماری های عصبی نیز موثر می باشد. اما اغلب مردم بر این گمانند که مصرف کراتین خطرناک بوده و عوارضی همچون ریزش موها را در پی دارد. که در این مقاله این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد.

 کراتین و نحوی عملکرد آن در بدن

کراتین به طور طبیعی در بدن ساخته می شود. و در مو، پوست، ناخن و سلول های عضلات وجود دارد. کراتین موجب افزایش سلامت و استحکام مو، ناخن و پوست شده و در عضلات نیز به هنگام انجام فعالیت های ورزشی سخت یا بلند کردن اجسام سنگین موجب تولید انرژی می شود. از این رو اکثر ورزشکاران و بدنسازان جهت افزایش قدرت و بهبود عملکرد ورزشی از مکمل های کراتین که در انواع مختلف پودر، مایع و قرص تولید می شوند، استفاده می کنند.

 بررسی رابطه مصرف کراتین و ریزش مو در مردان

عاملی مهم و شناخته شده موثر در ریزش موها، هورمون DHT و تستوسترون است. این هورمون ها جزو هورمون های مردانه بوده و آزمایشات اثبات کرده اند که افزایش آنها می تواند منجر به ریزش مو یا طاسی در آقایان شود. این نوع ریزش مو را ریزش موی هورمونی می نامند و در مردان بیشتر از زنان است چرا که سطح هورمون هایDHT و تستوسترون در زنان بسیار اندک و ناچیز می باشند.

برخی از افراد ادعا می کنند به هنگام مصرف مکمل کراتین دچار ریزش و کم پشتی مو شده اند. برای اثبات درستی این مطلب افراد مختلفی تحت آزمایش قرار گرفتند. نتایج این آزمایشات اثبات کردند، اگرچه کراتین منجر به افزایش سطح DHT در مردان می شود اما لزوما باعث ریزش مو نخواهد شد. بلکه به غیر از DHT  مسائل دیگری همچون ژنتیک، سن، استرس و موارد دیگر  نیز می توانند در ریزش مو موثر باشند. به خصوص عامل ژنتیک، که نقش بیشتری در این زمینه دارد. آزمایشات نیز نقش فعال ژن ها در ریزش مو را اثبات کرده و افرادی که حتی سطح DHT پایینتری داشته اند، اما سابقه ریزش مو در بستگانشان وجود داشته بیشتر از سایرین دچار ریزش مو شده اند.

 

بررسی تاثیر مصرف کراتین در ریزش موها

 

سخن آخر

نتایج آزمایشات فراوان نشان داده اند مصرف مکمل های کراتین برای بزرگسالان بدون خطر است. اما همانند اکثرا مکمل ها و مواد غذایی در صورت مصرف مداوم و طولانی مدت ممکن است باعث بروز عوارض جانبی در شخص شود. به خصوص در افرادی که به لحاظ ژنتیکی مستعد برخی از زمینه ها همچون ریزش مو باشند، مصرف  طولانی مدت کراتین می تواند مشکل ساز بوده و موجب ریزش موها شود.

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *